torsdag 28 mars 2013

Utflykt och upptäcktsfärd till Höganäs.

Idag blev ett så pass fint väder, att vi tänkte oss att köra en runda. Det blev till Höganäs. Det finns en fin skoaffär där och där hamnade vi allra först. Inte för att vi tänkte köpa några skor, men det kunde ju vara trevligt att få se vårnyheterna. 

Den röda bilen, som du ser är vår och den parkerade vi utanför butiken. Passande nog, så stod det en "staty" utanför, som heter Mormors skor. Josefine Axelsson heter skulptrisen och höganäsborna har virkat en hel del så kallade mormorsrutor och hur hon sen har fått ihop dem till skulpturen kan jag inte ens gissa mig till. Vill du läsa lite om konstnärinnan och hennes skulptur, kan du klicka HÄR 
                                   

Skorna, som står nedanför är meningen att man ska skänka något i, som någon annan kanske behöver.
Lämpligt nog, så står det en symaskin inne i butiken. Det är ju en sån som skomakarna använder eller snarare använde en gång i tiden.
Jag skulle gärna vilja ha ett par av deras förtjusande stövletter med fina dekorer på. 
Bara se på det här paret som ser broderat ut i folklorestil. Läckert!

Sen hamnade vi på Höganäs Outlet, som har bland annat saker från Orrefors, Kosta Boda och med porslin och glas och mycket mer. Så finns det en skobutik som heter Shoe me och en avdelning med herrkläder från Oscar Jacobsson och Stenströms. Här kan man verkligen fynda.
Nu har vi hamnat på Höganäs Saltglaserats gamla fabrik, som också har blivit omvandlat till Keramiskt Center, men också till en saluhall, där man kan handla massor av olika saker, förutom att det finns en restaurang. 

Det man ser på bilden ovanför är ingången till en av de två ungnarna, som man har sparat för framtiden. Man fyllde ugnen helt med keramiken och brände  den innanför, sen man murat igen ingången. Under ugnarna eldade man, så det blev hett och brände keramiken. Det var så hett, att de som skötte ugnarna inte kunde ha kläderna på sig. Men på senare tid, så fick de använda skyddsdräkter på sig. Senare tiders arbetarskydd.
Här tog jag en bild från den andra ugnen också. Det ser ju nästan ut som om det vore altaret i en kyrka.
Här går det att se en del av det man fortfarande tillverkar och mycket annat.
Jag föll för den här spiraltrappan som leder upp till nästa våningen från försäljningen.
Trots att det är gammalt, så har man fått en modern känsla i och med att man har målat i vitt nästan överallt.

Detta var en imponerande stor lampkrona. Det är nog inte många som har den takhöjden, så den blir säkert osåld. Men den ser fin ut i sammanhanget.
Nu står vi på övervåningen och ser ner mot matmarknaden. Det var mycket fina saker att välja bland. Diskarna till höger har kylvaror och man säljer kött och annat. Vad sägs om bland annat lammfilé eller rådjurssadel? Vi inhandlade i alla fall en brödlimpa. Det behövde vi för brödet var nästan slut hemma.
Här står det ett par "odjur" och vaktar en annan trappa till övervåningen.
På vägen in eller ut, så fanns den här elefanten som övervakade de besökande.
Nu har vi hamnat i Viken som ligger ungefär mitt emellan Höganäs och Helsingborg. Där drack vi kaffe och åt nån kaka till. Sen köpte jag olika gula blommor i butiken intill. När jag skulle betala, så fick jag syn på de här söta små kycklingarna i en bur. Vem kunde motstå dem? Inte jag i alla fall. Varsågod, jag bjuder på pinfärska påskkycklingar!
Dagens Citat: 
Ju mer man tänker 
desto mer inser man 
att det inte finns något enkelt svar. 
Nalle Puh.

♥♥♥

Glöm inte min Reseblogg. Klicka HÄR så kommer du dit. 

Tack för att du tittade in hos mej! Jag blir jätteglad om du skriver en kommentar! 
♥ ♥ ♥

8 kommentarer:

Yvonne ♥ sa...

Godmorgon!Det var ju en trevlig dagstur ni tog! Ha en bra fredag! Morgonkramen!

Siita sa...

God morgon. Vilken härlig dag. Här finns det inget sådant. Många affärer slår igen. Trevliga bilder du har. Jag gillar dom skarpt. Men inte dom blommiga skorna. Kram

Siita sa...

Glömde skriva Glad Påsk. Kram

Nett sa...

Kul att åka dit, jag har aldrig varit där trots att man har åkt förbi ett antal ggr, men tiden har då inte befunnit sig. Hoppas att du får en fin påskhelg. Kram

JaanaM. sa...

Hej!
Kul att du hittade till mig! Ja, man hamnar på google+ konto. Där får man klicka sig fram. Mina blogginlägg finns där, så klicka hejvilt så kommer du till bloggen.. ;)

Maria sa...

Vad mycket fint ni har sett å visar oss, trevlig dag fick ni.
Önskar dig å gubben Glad Påsk
Kramizar

attis sa...

Så mycket fint ni sett. Jättefina bilder. Måste få fråga vilken webläsare du använder. Själv använder jag Google Chrome. Vet att min blogg ser bäst ut i Chrome och Firefox. I Internet Explorer funkar det inte alls. Tydligen många som har problem med bloggarna i IE: Bytte till Chrome för ett par år sedan. Det var Stevie som berättade om den webläsaren. Ha en bra fortsättning på Påsken. Kramen

TantGlad sa...

Fina bilder från visby.
Hällsningar från TantGlad sundsvall!

Glad Påsk.