onsdag 29 februari 2012

Ordningsam onsdag.


Ja, så var det med den våren! Idag hade vi mjölkdimma mest hela dan, så vi passade på att göra lite annorlunda saker hemma istället för att ge oss ut.
Jag började dagen med att försöka få reda bland alla mina bilder i datorn. Eftersom jag har haft olika datorer med olika system, så har inte min bilddatabas följt med i utvecklingen.

Så jag tog mig för att försöka få reda i bilderna. Jag hade sparat på olika vis med numreringen av fotona och nu registrerade jag dem efter år-mån-dag istället för att numrera albumen, som jag hade gjort i begynnelsen.

Inte blev jag färdig heller. Jag har massvis med bilder som är tagna digitalt, så där kan jag få fram datum, när de är tagna. Så har jag ju scannat alla våra fotoalbum och där är det svåraste, att få fram rätt år, månad och dag.

Som omväxling har vi också suttit och tittat på en hel del av våra diabilder också. Man får ju se dem på filmduk och diaprojektorn är både gammal och har kommit av sig i automatiken. Det har gjort att jag har fått sitta och trycka fram varje bild för sig lutad över apparaten, så det tog rätt bra i ryggen och axlarna.
Så har vi kikat på TV lite också. Det innebär ju att jag kan sitta i soffan och brodera samtidigt. Det funkar, men det är svårt att räkna trådarna trots att jag har en bra lampa.
Ja, detta var lite av min dagbok för idag. Mer har inte hänt. Jo det var jag som stod för middagen idag. Stekt makrill i sås av gräddfil kryddad med citronpeppar. Det blev faktiskt mums med enbart kokt potatis till. Dessert blev det också. Alltså varsin liten burk med Beceldricka.

Vi hade tyvärr inte Baloo hos oss ikväll, för Matte kände sig inte så bra att hon hade möjlighet att jobba. Sibbe såg honom gå förbi i hallen flera gånger. Önsketänkande!


Dagens Citat:

 Allting är svårt
innan det är enkelt.

Johan Wolfgang von Goete.
************************************************************

Glöm inte min Reseblogg. Klicka på jordgloben så kommer du dit. Nytt inlägg om en resa till Kefalonia i Grekland.

 Tack för att du tittade in hos mej! Jag blir jätteglad om du skriver en kommentar! ♥ ♥ ♥
 

14 kommentarer:

4U2 sa...

Ja, det har ju snöat vissa 1:a april så man går inte säker än! :)

Maria sa...

Man kan höra tassar som går fast de inte finns någon hund.
Det där jobbet skulle jag också behöva göra, kolla alla bilder jag har på datorn.
Önskar er en fin dag/kramen

Nillas Trädgård sa...

Jag har också massor av bilder liggandes, fast jag sparar de älsta på cd skivor i fall datorn skulle gå hädan... Annars så kämpar jag med att namnge alla de foton som jag tagit de senaste två åren, går väl sådär...
Här var det fint väder på förmiddagen, men i kväll när jag åkte hem från jobbet så var det tjock dimma igen.
Ha en fin torsdag!!!

Fenixmonas sa...

Vilket jobb! Sånt tar tid. Jag kan fortfarande få för mig att jag hör våran Catcha-vovve fast hon är borta sen många år...Kramiz

biggan sa...

ja sånt tar tid att sitta och sortera, men du har ju börjat, ja klart han såg honom, han önskade ju verkligen han var där. men han kommer väl snart till er igen, kram biggan

Nett sa...

Vi har dimman idag vi.. Fast det gör inget jag skall befinna mig inomhus hela dagen på 2 utbildningar, en på fm och en på em. Kram

Mia systeryster sa...

Vilket jobb du har gjort!!
Skulle också behöva sortera mina foton och bilder i datan, dessutom så har jag ett helt gäng med gamla foton i en kartong:(
Kram

ansepanse sa...

vilket mastodontjobb med alla bilderna, det tar tid att ordna upp förstår jag, tänk att man kan höra ljud efter något man längtar efter
dagens citat gillar jag
kramar

Sand mellan tårna sa...

Här kom vitt igår?!?
Att spara bilder tar tid men så skönt när man gjort det och fått ordning. Känns tryggt. Hemska tanke om allt försvann.
Hoppas du har en bra torsdag.

Nillas Trädgård sa...

God förmiddag :-)
Svar: Nej, jag jobbar inte som trädgårdsmästare utan det är helt och hållet min hobby. Jag är kvar på fabriken även om jag nu så smått börjat fundera på att omskola mig till någonting annat. DOCK INTE inom trädgård då jag tror att det kan bli för mycket att först jobba med det och sen komma hem till sin egen.
Att det verkar som att jag kan så mycket har med att göra att jag skriver av mig mina nyfunna kunskaper på bloggen. Jag måste ju lära mig allt eftersom och då koncentrerar jag mig på en växt och söker all information jag kan hitta i mina böcker och lämnar jag all fakta till bloggen så har jag det själv som ett anteckningsblock.
Visst förstår jag att ni saknar vovven när han inte är på plats. Han ser ju ut som en riktig mysvove.
Min spontana fundering är om det är noak som är kvar och spatserar hos er, när inte Baloo är där, som Sibbe ser? Jag tror att vovvar också kan göra sig påminda när de inte längre finns hos oss. Mamma hade oerhört starka upplevelser första året efter att de gjorde sig av med hunden.
Ha en riktigt fin torsdag!

Veiken sa...

Himmel så dåligt samvete jag fick nu. Jag har bara lagt in mina bilder i mappar som talar om vad det är, men inga taggar. Jag har tänkt och tänkt! SNART någon gång.
Kramar

Nett sa...

Ja nu har man hunnit med några koppar kaffe... Och det lär nog hinnas med några till ;) Kram

Siita sa...

Hejsan. Hann inte med att kommentera i morse. Ska snart iväg på juntan. Här har vi haft soliga em tre dagar i rad nu. Mulet på fm. Kram

Ninja sa...

Det blir snabbt oreda i bildarkivet....och så tar det många långa timmar att reda ut det.