tisdag 11 september 2012

En dag i hemmets lugna vrå.


Idag blev jag färgad i håret av Sibbe. Jag är ju rödhårig eftersom vi använder Henna med kopparfärg.
Samma bild använde jag för ett bra tag sen och då kommenterade min dotter på FB, att jag liknade min Mamma. Jag vet inte om hon menade i en fin mening, eller om hon enbart tänkte på hur min Mamma såg ut, när hon var i min ålder. Mamma blev nämligen helt senil i Altzheimers och blev ordentligt gammal på ingen tid.

Hon var en av 9 syskon, föddes 1913, som en av de yngre. Andra Världskriget bröt in och mina Morföräldrar hade inte möjlighet att försörja alla sina barn. Så Mamma fick flytta till sin Moster Emanuella, Ella, som hade blivit änka tidigt utan barn, på landet utanför Mariestad. Hos henne fick hon sin fina uppväxt och jag har ett par vackra bilder på Mamma från den tiden.
Den första fotade jag idag och det är glas för den tavlan, så det ser lite grått ut. Jag nändes inte att plocka ut fotot och scanna det.
Det här är min Mamma, när hon var lite äldre.
Så här såg Moster Ella ut, när hon var i nästan 80-årsåldern. Hon dog när hon nyss hade fyllt 80. Det fotot tog jag idag också och plockade inte ut det från ramen.
Det sades att hon hade varit inne i Mariestad och att en man tyckte att hon var så vacker, att han ville att hon skulle fotografera sig och betalade för fotograferingen.

Jag glömmer inte Moster Ella, för jag fick faktiskt följa med Mamma på besök hos henne när jag var riktigt liten. Moster Ella hade ett långt hår, som hon flätade och rullade till en knut, som en kanelbulle. Jag var helt fascinerad av den här flätan, för den räckte långt ner i ryggen på henne.
Mamma hade mig med och hälsade på Moster Ella flera gånger, innan hon dog i augusti 1942. Här är ett foto på mig och Moster. På den tiden var man fortfarande klädd långa kjolar.
Så är det en bild av mig, när jag sitter på gårdsplanen framför Mosters hus. Nästan hela eftermiddagen har gått åt att scanna ur mitt fotoalbum, som jag haft sen jag var flicka och de sista bilderna var bland dem jag scannade.
Vi såg ett program med Calle Mouraeus i morse. Det gick i repris och handlade om hans släktforskning. Programmet var mycket intressant och inspirerade mig att ta fram de gamla bilderna, när jag kom att tänka på Moster Ella och hennes fläta, eftersom jag själv har börjat lägga in en fläta i nacken.
Dagens Citat:
 Jorden är rund,
för att det inte ska finnas gränser.
Loesje.
♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥

Kika in på min Reseblogg. Det finns nytt inlägg. Klicka på jordgloben så kommer du dit. Det vore trevligt om du ville kommentera där också.

Tack för att du tittade in hos mej! Jag blir jätteglad om du skriver en kommentar! ♥ ♥ ♥

14 kommentarer:

Margit sa...

Trevligt at se de "gamla" bilerna!!!! Jag brukar också "bara" fotografera av mina gamla foton, när jag lägger in dem på facebook.
Min mamma var född 1916 och min pappa 1913....
Åren går...
Kram tll dej och Bert från oss båda!!!

Siita sa...

God morgon. Fint med gamla bilder. Skulle vara kul att ha en skanner o fota av bilder. Sv. Det blir inget hemjobb för maskinerna flyttar man inte på så lätt. Kram

Fenixmonas sa...

Så kul med dessa gamla bilder...även min mormor hade en sådan jättelång fläta som hon virade ihop uppe på huvudet. kramiz

Anonym sa...

Mors,,Kul att kolla på gamla bilder och tänka tillbaka på den tid som varit..Jag har sysslat med släktforskning,till o från,i säkert 35 år..
Ja det blev en god rätt..
Haé Kram.

Anonym sa...

Hej du,,Jag har fått ett stort antal bilder från min hemby,som är från 30-40 talet,,Sen har jag visat dom för en dotter till den som tagit många av bilderna,,hon har satt namn på många av personerna,,där finns bilder där min far och några farbröder är med..Jättekul..Haé Kram.

Augusta sa...

Fina bilder och en vacker mamma :)

Rätt jobbigt att scanna bilder om man har många att scanna in. Men praktiskt att ha dom ett minne, dom gulnar aldrig.

Kram

Nett sa...

Så fint, både i text och bild. Så kul att ha de gamla minnen kvar av Moster Ella. Förstår att det är fint att ha korten kvar idag. Kram

Anonym sa...

Ja då är vi rika som har dessa bilder,och noteringar,,det ger en fin koppling bakåt i tiden,Vi är som julgranar ju mer vi får reda på om våra föregångare desto mer och finare blir vi som klädda granar..Haé Kram

Anonym sa...

Ja visst är vi det,,välklädda och vackra,,och det kommer nytt som vi får hänga dit lite då och då.Haé Kram.

Anonym sa...

Javisst,,färdigklädda blir vi nog inte,,Min mor har aldrig vetat något om sitt ursprung,,bara att mamman hette Anna,,för ca 2 år sen hittade jag,med hjälp uppifrån norrland,,jag har funnit en kusin till mamma,hon vet att jag släktforskat i mer än 30 år,,hon tycker att jag skulle ha hittat kusinen då,,men som hon säger,,kul att få släkt när man är 90 år..Haé Kram.

Yvonne sa...

Så bra att du har sparat på alla de fina foton och kan scanna dom.Jag tror säkert att det var många minnen som dök upp!! Kram!

Anonym sa...

Ja hon blev jätteglad,dom håller kontakt nu via telefon,,hon önskade bara att jag funnit kusinen långt tidigare..Haé Kram.

Mita sa...

Mycket minnen kommer upp när man sitter med gamla kort. Släktforskning borde man egentligen börjat med medans mamma och pappa levde.Det hade varit så mycket lättare då...
Min farmor minns jag hade en sån lång fläta som rullades upp på huvudet.Mormor hann jag aldrig träffa, hon gick bort i unga år...
Kramar**

Yohanna i Las Palmas sa...

Vad fint skrivet och kort är så himla roligt att spara på.
Jag färjade också mitt hår med henna när det var långt. Det blev sån underbar härlig röd färg på det.

Hälsningar
Yohanna