måndag 28 juli 2014

OBJUDNA GÄSTER

Idag ville vi träffa våra vänner Kristina och Lasse, som bor på Råå. Hon fyllde år häromdan, då Sibbes familj fortfarande var kvar här i stan. Vi var inte bjudna på nåt kalas, för det hade man gemensamt med den egna familjen.

Men jag hade gjort en sak som present till henne och den ville jag överlämna. Vi körde först till ICA Maxi på Råå och därifrån ringde vi för att höra om de var hemma. Jodå! Då köpte vi varsin macka med gravad lax på, för Lasse brukar alltid bjuda så fint, när vi är där. 

Jag hade redan räknat ut, att om de inte var hemma, skulle jag hänga presenten utanför deras dörr på handtaget, så de skulle kunna se den när de kom hem. Presenten visade jag häromdan, men sa inte vem som skulle få den.
Jag hittade till och med ett presentpapper med röd botten och vita prickar på. Det var faktiskt skojigt att följa färgerna precis. Kristina blev faktiskt glad för presenten. (Hon sa det i alla fall.) Jag tror på henne. 

De hade hantverkare hemma igen, för att de skulle byta fönstren i hela huset. De höll på, när vi kom, men körde iväg på ett ärende. Vi satt utomhus under ett parasoll eller en parasoll. Det beror ju på vilken dialekt du har. Jag föredrar en parasoll.  

I alla fall blev det att försöka sitta i skuggan. Till och med Sibbe, som är en verklig soldyrkare har nästan tröttnat på solen i år. Inte ens han MÅSTE sitta i solen längre. Det blev gott kaffe och mackorna var smarriga. Men vi stannade inte lika länge som vi brukar, för de behövde säkert vila lite från hantverkare och objudna gäster. Vi hann ändå med att lufta både det ena och det andra.




Glöm inte min Reseblogg. Klicka HÄR så kommer du dit. 

Tack för att du tittade in hos mej! Jag blir jätteglad om du skriver en kommentar! ♥ ♥ ♥

11 kommentarer:

Fenixmonas sa...

Även denna soldyrkare kryper just nu gärna in i skuggan! kramiz

Anonym sa...

God morgon,,det blir ännu en het dag,,nu ska jag åka till min bror för en fikastund..Haé bra i värmen.Kram.

Ama de casa sa...

Här håller vi oss också i skuggan mestadels såhär års. Har varit nere på stranden ett par gånger, men då mest hållit till i vattnet...
Det är VARMT nu!
:-)

Veiken sa...

Så roligt att kunna överraska med god smörgås och fin present! Alltid roligt med egengjorda presenter! Vi har också sökt skuggan mer än vanligt i år! Kram

Fenixmonas sa...

Ännu en härligt fin sommardag är här! kramiz

Ama de casa sa...

sv: Nej, det var inte vispgrädde, det var möbeltvätt i soffan. Som ville ut väldigt fort... :-)

Veiken sa...

Svar: Det är så vansinnigt dumt och tråkigt när politiker och dom som bestämmer inte lyssnar och tar till sig det som invånarna vill! Tragiskt är det! Kram

Fenixmonas sa...

Godmorgon i stugan denna torsdag! Ja, månljuset föll ner så det såg ut som ett vattenfall, det var så vackert! kramiz

TantGlad sa...

God förmiddag på dig.
Skönt att sitta under en parasoll när värmen och moder sol är friskostig som denna sommar.
Roligt med nya fönster åxo.
Ha nu en kanondag den nu sista dagen i juli. Tänk..... nu snart augusti.
Ha det gott och kram till dig!

Anonym sa...

Hejsan..Ja så klart du kan gratta ditt barnbarn "Helen" i dag,,det är ju en kortform av Helena..Haé Kram.

Anonym sa...

Okidoki,tänkte väl det,att du grattat henne..Haé Kram.