fredag 11 juli 2014

DAGENS ÄVENTYR MED "BARNEN"


Vi hade kommit överens med "barnen", att vi skulle komma till dom i Strandbaden och så skulle vi ta sällskap till Arild. Där skulle vi äta lunch tillsammans. Vi hamnade på Arilds Vingård.
Sonen, Lasse, hans kära fru, Katri, till höger i bild. Amanda, med sin "fästeman", Viktor står och beundrar lokalen eller det var kanske den stora matsedeln. Det blev faktiskt Katri, som bjöd på lunchen.
Vi bestämde oss för att sitta vid det här bordet. Men allt eftersom solen förflyttade sig, gjorde vi detsamma och satt dit ett bord till, så alla kunde sitta i skugga.
Själva lokalen var sval och skön och dessutom väldigt stor. Men det fanns även en jättestor utomhusservering.
Golvet var lagt med dessa kubformade stenarna. Jag frågade inte, men jag skulle kunna tänka mej att de är tillverkade i Bjuv eller möjligen i Höganäs. Se på inskriptionen!
Här kan vi se en liten del av vintillverkningen tror jag. Jag känner igen den kopparfärgade apparaten, från ett ölbryggeri i Visby. Det liknar den i alla fall.
Här kan man tydligen sitta ibland också. Beläggningen av taket är ju rätt typiskt i Skåne. Inte för att man har koniska tak mer än här.
Alldeles intill vår plats i matsalen finns det en liten damm. Med liten menar jag liten. Men det finns ändå plats till en motorbåt i den.
Här kan man se vinrankorna i rad. Snart färdiga att skörda och göra vin av druvorna.
 Lasse hittade en liten padda på golvet vid sidan om sin plats. Han sa, att det var en padda, men det kunde ju lika gärna vara en liten groda.
 Så här ser det ut utomhus med korsvirke och agtak.
 Nu går det att se den stora utomhusserveringen också med lusthuset och odlingarna i bakgrunden.
 Vi följde även efter till en loppmarknad. Sonen och hans familj gillar sånt. Lasse lyckades att köpa sej en stor handdriven slipmaskin till deras sommarställe. Han ska ha den att slipa orvet till lien.
Det är inte ofta, som vi går på Loppis, men jag hade turen med mej den här gången. Den här lille holländaren har varit makalös både länge och väl. Flickan hade försvunnit för längesen. Nu fann jag en ny maka till honom för tian jämnt. 

Sen var både Sibbe och jag så trötta för värmens skull, att vi blev tvungna att köra hem. Resten av sällskapet blev kvar, så jag vet inte om de inhandlade mera saker. Vi hade egentligen tänkt oss att bjuda på kaffe i Viken på konditori Öresund, men det blev inte av för detsamma.
Till slut visar jag en bild, som jag har stulit från min svärdotter Katri. Det är jag och Lasse. Jag blir ju sällan fotad, så jag kunde inte låta bli den här fina bilden på oss båda. Hon har givit mej tillåtelse i efterhand.

Glöm inte min Reseblogg. Klicka HÄR så kommer du dit. 

Tack för att du tittade in hos mej! Jag blir jätteglad om du skriver en kommentar! 
♥ ♥ ♥

4 kommentarer:

Veiken sa...

Oj, vilken härlig dag och trevligt ställe ni åt på. Vem som helst kan bli trött av den här värmen och var och en bestämmer själv när det är dags att avsluta en trevlig dag! Kram
PS Bilden på dig och din son är jättefin!

Ama de casa sa...

Så fint det var där! Men - haha! - hur kan man komma på idén att ha en sån båt i den lilla pölen? :-)

Jättefin bild på dig och sonen :-)

Polargrevinnan sa...

För mig som är skåning i förskingringen är det extra trevligt att se alla platser du visar.
Trevligt att se din familj också.
Vi åker till Helsingborg i slutet på månaden. Jag har syster och bror där. Och så blir det traditionsenligt Eva Rydberg på Fredriksdal. Pan i bygget - den fick visst bra kritik.
Du undrade hur vi kryssade.
Vi flyg till Florida och var där i två dagar. Det ordnades utflykter men vi var tillsammans med min bonusson, som bor i Miami och där-
från utgick kryssningen. Vi gick i land på tre öar i Karibien och sen i 6 dygn över Atlanten till Teneriffa. Vidare till Medelhavet och längs med kusten i Spanien och Frankrike med tre landstigningar. Vi flög hem från Marseille.
Det var en lång resa men inte långsamt.
Jag sitter med fönster och altandörr öppna och det kommer lite svalka. Det har varit lika varmt ute som inne.Nu är det bara 16 grader ute.
Det är över midnatt och dags att krypa till sängs.Jag är en riktig nattuggla och är inte trött på kvällen - men på morgonen, vilket gäller även om jag kommer i säng tidigare.
Ha det bra.
Kram Viola

Veiken sa...

Här har vi haft en härlig dag idag, men dom lovar regn i natt och det behövs verkligen nu! Hoppas ni också ha det fint