lördag 26 juli 2014

KONSTUTSTÄLLNING I VIKEN.

I Viken som ligger mellan Helsingborg och Höganäs finns ett galleri, som har fina utställningar då och då. Det heter Galleri Hamnen och det är en konstnär Åke Larsson som ställer ut både egna och andras verk. 
 Det här är den ena utställaren. Hon heter Bente Kluge och visar sina härliga målningar.
 De förra målningarna gick i varma färger och de här är i den kalla färgskalan. Fina vilka som, tycker jag. Det fanns många olika målningar av hennes hand.
 Här är några av Åke Larssons egna verk i stengods. 
 Så var det en annan målare vid namn Tommy B Nilsson med sina verk.
 Den här tavlan är också målad av Tommy B Nilsson. Även han ställde ut många saker.
 Så ser vi Åke Larssons lilla familj.
 En uppnosig gubbe.
Så hade han gjort de här fina pingvinerna. Gruppen kallar han för Högtidsklädd.
Galleriet ligger ju i Vikens hamn, så det här är det första man ser, när man kommer ut igen.
Samtidigt som konstutställningen var, så hade man en hamnfest i Viken. Man hade haft marknad tidigare och det är baksidan av marknadsstånden vi ser här.
 I ett fiskesamhälle finns det naturligtvis såna här fina fiskebodar. Om jag inte misstar mej helt, så har den här tillhört den kände vikenmålaren Gustav Arne.
Här ser vi en radda fiskebodar igen.
 Eftersom det var fest i Viken hade man ponnyridning också för de yngre barnen.
Viken är verkligen ett idylliskt samhälle. Stolparna här har använts att torka fiskenäten vid förr.
 Så blev det dags för eftermiddagskaffe på Conditori Öresund. Det här var mitt kaffe och min tårtbit.
 Och det här var Sibbes. Vi hade redan smakat, när jag kom på att fota.
 Så här mysigt ser det ut i trädgårdsserveringen.
 Det satt en del folk vid borden, som jag inte fotade, för jag ville ta hänsyn till att jag skulle visa det här.
 Conditori Öresund har funnits så länge jag kan komma ihåg. Min familj bodde i två omgångar i Viken för många år sen.
 De har en så härlig atmosfär, lite gammaldags inomhus. Det känns lite kulturellt på nåt sätt.
Det har varit en del ägarbyten under årens lopp. Så här ser det ut i skylten idag. 
Det finns dom som säger att det heter konditori med K och inte med C. Men jag tycker att det är charmigt.
 Jag tog en lite närmare blick på skylten också. Nu syns det att det är olika sorters matbröd med namn och allt.
När vi hämtade bilen, så kunde jag inte låta bli att ta en bild på den här fina stockrosen. 
( Det är vår röda bil, som skymtar lite)


Glöm inte min Reseblogg. Klicka HÄR så kommer du dit. 

Tack för att du tittade in hos mej! Jag blir jätteglad om du skriver en kommentar! ♥ ♥ ♥

13 kommentarer:

Anonym sa...

Kväller,,Rackarns vad många fina bilder du visade...
Jag tror att brölloppsfesten kommer att pågå ett antal timmar till..
Ja näbbarna var jättesöta..Haé Kram.

Ama de casa sa...

Jag tycker nog att tavlorna med rött i är finast :-)

Ser väldigt fint ut där i Viken :-)

Anonym sa...

Säger som sonen,,Vill man gå ut så man blir doppad hel o hållen,,då får man gå halvvägs till Finland..
Jo bröllopsfesten tunnade ut efter midnatt,men den pågick nog till framemot 3 i natt..Så efter badet så ligger son o sonhustru och vilar en stund..Haé Kram.

Anonym sa...

Nog var dom lite slaka i dag,,sen en halvdag på stranden tog nog nog den sista musten ur dom,Haé Kram.

Fenixmonas sa...

Mycket fint som ni sett...Här är det havet som gäller alla lediga stunder! Det ger mig den bästa tillfredsställelsen av att vara ledig! Kramiz

Anonym sa...

Jag försöker igen. Jag gillar stavningen med C. Som du vet är jag förtjust i Viken. Nästa gång vi är där ska jag föreslå att vi fikar på det fiket. Att gå på konstutställning är intressant. Helst att diskutera smak. Som tur är varierar den rejält. Kram Bosse

Anonym sa...

Kväller,,jo nog blev dom piggare efter badet,men 2 festnätter på raken,tar musten ur en..I morgon ska dom åka till Furuvik,men då på dagen..Nu har hela fam,nattat..Haé Kram.

Fenixmonas sa...

Tisdig start här idag denna måndag! Bra att komma ner till jobbet tidigt, man vet inte vad som väntar...Kramiz

Anonym sa...

Mors,,Ja Furuviksbarnen känner nästan alla till,synd att dom inte längre existerar..Dom var aktiva mellan åren 1936 till 2011..Haé Kram.

Anonym sa...

Ja tänk så många av våra gamla favoriter som är totalt okända för dagens ungdom,,säger man John Elfström ser dom ut som fågelholkar,,men Åsa-Nisse då svarar dom,,jasså var det han..Haé Kram.

Anonym sa...

Nä Furuviksbarnen finns inte längre,,Parken är nu i privat ägo,,där prioriteras väl bara vinst.
Här finns lite fakta om Parken..
http://www.gavledraget.se/Furuviksbarnen.htm
Haé Kram.

Nett sa...

Så fina konstverk, de 50-tals tavlorna var fina :) De senaste stora ugglorna har jag virkat i rustas helena, funkar bra :) Kram

Veiken sa...

Tavlorna både i de varma och de kalla färgerna tilltalade mig. Särskilt de kalla tror jag eftersom de påminner lite om Bohusläns färger! :) KRam