fredag 18 juli 2014


I går var vi ju vid stranden och solade både länge och väl. Det visade sej idag, att jag är knallröd både i ansiktet och på bröstkorgen ovanför baddräkten. Så vi försökte inte ens att tänka på strandliv idag.

Efter lite velande hit och dit, blev det att vi satte oss i bilen och körde norrut förbi Ängelholm och upp till Hjärnarp i Ängelholms kommun och vidare upp i Hallandsåsen till Lerbäckshult, där Sibbe hade en stuga en gång i tiden. 

Vi brukar ta en titt där för att se hur det ser ut i dagens läge. Han köpte den tillsammans med sin fru nån gång på 1970-talet. På vägen dit träffade vi en gammal bekanting, som vi brukade kalla för Hasse med staket, för att skilja honom åt från grannen, som alltså blev Hasse utan staket.

Hasse bjöd oss upp till sej och ville gärna bjuda på nåt, men vi bad enbart om varsitt glas vatten. För det var varmt efter den långa promenaden och vi var trötta.
Det här är alltså hans "gamla" stuga. Dom nya ägarna var tyskar, men de var själva inte här idag. Utan det var släkten, som hade lånat stugan.
Dom gula blommorna i rabatten, har jag plockat med mej från mina föräldrars gamla soldattorp utanför Skövde. Blommorna trivs fortfarande det syns.

Vi blev välkomnade att gå runt på tomten och se oss omkring. De har ändrat en hel del, och stugan såg nästan nymålad ut. Det var en kille, med sin fru och lilla dotter, som var där i dag tillsammans med fruns fader. Tyskar alla. Det var mycket länge sen jag pratade tyska, och Sibbe kan ingen, men det gick bra att kommunicera på engelska.

Därifrån gick vi ner till det fina poolområdet, som tillhör samfälligheten, som alla i området måste vara med i. Jag tog inget foto där, men vi fortsatte och promenerade runt
Vi hade parkerat bilen vid Sibbes gamla stuga och när jag skulle kliva in så tog jag den här bilden. Det är en enorm bok, som står där. Vi tyckte att den var stor redan på vår tid, men den var ännu större idag.

Vi tog sen vägen in till Ängelholm och parkerade bilen där, för vi var lite hungriga. Den här lilla söta statyn var ny för oss. Vi hade inte sett den förut. Det är en tjej, som står och pillar på sin telefon. Så gick vi gatan upp och stannade på hörnet och gick och satte oss på en uteservering. Beställde varsin Wienersnitzel, som serverades med klyftpotatis och grönsaker. Drack vatten till. Allt smakade jättegott och på det viset slapp Sibbe laga middag idag.

Glöm inte min Reseblogg. Klicka HÄR så kommer du dit. 

Tack för att du tittade in hos mej! Jag blir jätteglad om du skriver en kommentar! ♥ ♥ ♥

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hoppas de nya ägarna tar väl hand om stugan..
Här kom det en rejäl regnskur i går kväll,rensade luften bra gjorde den,,sedan i morse var det lite gråmulet,,men sen slog det om och blev som tidigare i veckan "skitvarmt"..Haé Kram.

Anonym sa...

Kväller,,det var inte så långt, kanske 3,5 mil bara,,var lite nyfiken oxå..Jag gillar dessa tyska korvar,dom har högt köttinnehåll..Ja det var en fin stuga,dom far hem i morgon,efter en skön vecka i hyrstugan..Haé Kram.

Veiken sa...

Det är så mysigt att uppsöka platser fån förr och ni har ju verkligen koppling till den trakten där ni var. Det är kul med alla namn som folk får på landsbygden!
Typ: Erik i Kröken och andra precis som er Hasse med Staket! :) Kram

Ama de casa sa...

Vilken fin liten stuga!

Dom där gula blommorna har jag för mig heter Praktlysing. Vi hade såna hemma i Sollentuna med :-)