tisdag 10 december 2013

JULMARKNADEN PÅ FREDRIKSDAL.

Det blev julmarknad för oss i går äntligen. Man hade förlängt den med en dag för stormens skull. När den härjade var man tvungen att inte ha öppet för säkerhets skull. Det kunde ju falla ner träd över besökarna till exempel. Och de som hade marknadsstånden kunde ju ändå inte sälja nåt i rusket.

Nu fick jag en hel del nya bilder i alla fall och det ska bli roligt att höra vad ni tycker om dem.
 Det här är Hedströms butik. Hela fastigheten låg nere på stan från början, men den har blivit flyttad upp till Fredriksdal så det har blivit ett helt gammalt kvarter av flyttade gamla hus från stan
Här jobbade Sibbe när han var pojke som springpojke. Han har flera roliga minnen därifrån, som han berättar då och då.
Det är Sibbe som står med ryggen mot oss och han kikar vad för slags godis de har.
 En sån här gammal fin kassaapparat hade jag i min affär. Det var också en National Kassaregister. Men min var större och hade fyra lådor.
Nu har vi kommit över till ett annat ställe, där man ställer ut hantverk och olika sorters hemlagad mat och fina ostar. Den här tjejen hade tillverkat alla sina alster själv.
 I ett angränsande rum hade man satt upp dockor med typiska skånska dräkter.
 Det fanns en servering också. Vi beställde varsin köttbullsmacka och varsin kopp kaffe. Men jag missade att fota våra mackor, så jag fotade dem i kylskåpet istället.
 Så gick vi vidare upp mot Herrgården. En hel lång gång var pyntad med såna här kärvar.
På  ängen bakom betade korna fortfarande ute. Det syntes ett par jättegrisar också på andra sidan gången. Men de hann att förflytta sej, innan jag hann fotografera.
 Man brukar alltid ha ett trespann med hästar, som folk kan åka med. Nu var det utfodringsdags. Så fina de är.
Det är Herrgården som syns i bakgrunden här. Man hade satt ut såna här eldkorgar lite här och var, så folk kunde värma sej.
 Inne i Fredriksdals Herrgård var det utställning med olika julpynt. Här var det en vackert dekorerad julgran.
Vilka vackra vita amaryllisar i en fin presentation!
Vid sidan om så stod de här röda ståtliga amaryllisarna också.
Man hade som sagt pyntat på många sätt i Herrgården.
Detta är nästan som pyramider med olika innehåll Först ser vi röda juläpplen, sen är det kanelbullar och efter dem, så ser vi apelsiner.
Den här granen är väl grann också?
 Så är det ett uppdukat bord med en fin krans ovanför.
 I ett angränsande hus, så kunde man köpa olika hantverk. Som de här fina halmbockarna till exempel
 Eller fina gröna kransar.
Det var inte många djur som syntes utomhus, men när vi skulle gå in till en jättelada, såg man de här fina gässen.
 Här är det den stora ladan med alla de olika försäljningsställena. Gott om folk.
Ja, så började det bli dags att dra sej hemåt. Man hade tänt marschaller utefter gångarna, så folk skulle kunna se vart man skulle gå, när det blev mörkt. Vi gick innan, för mörkerseendet är inte så bra längre.

Den här vagnen stod precis utanför ingången och borde ju egentligen ha varit först av alla bilderna. Men nu fick den bli adjöskylt istället. Man kan väl förstå, att det hade varit trist att missa den här julmarknaden.

 Tack för att du tittade in hos mej! Jag blir jätteglad om du skriver en kommentar!
 ♥ ♥ ♥

14 kommentarer:

Anonym sa...

Kväller..Oj vilken fin julmarknad det ser ut att vara,många fina bilder..
Ja vi är lokalpatrioter när det gäller kaffe,bra tycker jag..Haé Kram.

Fenixmonas sa...

Vilken fin julmarknad och att få gå inomhus är ju kanonbra! Här är allt utomhus så man håller på att frysa ihjäl! Kramiz

Anonym sa...

Mors,,Ja så är det,skånevatten och Zoegas kaffe passar perfekt ihop,Zoegas är även stort i Stockholm och Uppsala..Haé Kram.

Siita sa...

God morgon. Vilka härliga bilder, där skulle jag vilja gå o strosa. Men det är ju för långt för mej. Nu smälter snön bort här. Är inte hälften kvar o +3 grader. Kram

ansepanse sa...

åh vilken härlig julmarknad med allt som hör julen till :)
så fina bilder du visar upp :)
Sv: :) då skickar jag bamsekramar tillbaka till dig :)
kramar

Anonym sa...

Jo ,Zoega har många köpare i storstäderna,när jag jobbade på Gevalia så gjordes marknadsundersökningar med jämna mellanrum och Zoega var ledande i södra delen ochhade rätt hög andel även i städerna,utom i Göteborg där har alltid Gevalia legat i topp..Haé Kram.

ansepanse sa...

Sv: nej, tro mig, jag har inte satt din "ögonen" på det där bäret, jag fick plötsligt bara se dem och tänkte att det måste jag ta bild på :)
kramar

Anonym sa...

Jag tror att vattnets hårdhetsgrad spelar in,hur kaffet smakar,i Skåne är vattnet mjukt tror jag och Zoega har väl anpassat sitt kaffe till det skånska vattnet..Haé Kram.

Anonym sa...

Jag tror att det även gäller vid tvätt,ni behöver inte dosera så mycket tvättmedel som vi längre upp i lndet,,vårt vatten är lite hårdare.Haé Kram.

Ama de casa sa...

Kul att ni kom iväg! Det ser ju hur fint och mysigt ut som helst :-)

ansepanse sa...

Sv: bra att du tror mig, för det är helt sant
kramen

ansepanse sa...

Sv: mm, det är tur :)
kramar

Veiken sa...

Det var mycket fint på den julmarknaden. Mina favoritbilder är helt klart de på lanthandeln! Massor av nostalgi i dom! Kramar

Connie Tornevall sa...

Hej, ser att du varit julmarknaden på Fredriksdal. Vi har c:a 3 mil till H.borg. Har varit där men aldrig vid juletid, kanske dags att ta sig en sväng dit! Vilka jättemysiga bilder du har från julmarknaden där. Kanonbilder!