lördag 22 februari 2014

FÖR OVANLIGHETENS SKULL BLEV DET EN BÅTTUR IDAG.

Vi kände för att "tura" idag. Det var otroligt längesen sist vi åkte med färjan Aurora eller "turade" överhuvudtaget. För dej som inte vet vad "tura" är, så ska jag berätta. I Helsingborg har vi ju nära till Danmark och Helsingör, så det har blivit en grej, att man tar färjan till Helsingör fram och tillbaka, fram och tillbaka, så länge man vill. Det är det som kallas för att "tura". Under tiden man sitter på båten kan man äta och dricka vad som faller på läppen.

När vi kom upp till baren, så fanns det två platser lediga vid ett bord och Sibbe frågade om vi kunde slå oss ner. Visst det gick så bra. Men vi tappade hakorna ordentligt, för dom som satt där var våra gamla grannar, sen vi bodde på Olympiaområdet för mer än 10 år sen. 
Jag frågade inte ens om jag fick publicera fotot. Men jag tror inte att de tar illa upp.

Himmel så trevligt vi hade och så hade  vi väldigt mycket att prata om, för det var längesen vi sågs. Det blev en hel del resesnack. De berättade om sina resor och vi om våra. Det blev faktiskt några varv på Öresund på det viset. Vi började med att ta varsin stor räkmacka och varsin öl till den. 

Jag gick ner till Taxfreebutiken och skulle köpa mascara, som jag hade sett att de hade till specialpris, men just det erbjudandet var slut, så jag tog en annan sort, för jag har ingen mascara kvar hemma i alla fall.

Så småningom gick vi av båten alla fyra och skildes åt vid busshållplatsen, så vi kunde ta bussen hem. De gick vidare.

I kväll har det ju varit Mellon igen och det var ju klart att vi skulle titta på TV. De som gick vidare till finalen, fick godkänt av mej i alla fall. Kanske inte hårdrockarna förstås. Sånt begriper jag mej inte på.

Jag har faktiskt gjort i ordning alla mina pågående handarbeten i virkat och stickat under tiden, för att  kunna börja igen på ett annat jobb. Det var en hel del garner, som behövde fästas.

De här två är min eviga pyttipannasjal. Varför den kallas så, vet jag inte.

De här två sjalarna har jag stickat med garn från Rusta. De har fått in så många härliga färger nu till våren.

Den här som du ser både framifrån och bakifrån är en mosstickad sjal med en egenpåhittad spets i kanterna. Garnet är också från Rusta. OBS! Tyvärr är jag inte sponsrad av dom.
 Vad kan man kalla det här för då? Korsstygn kanske? Jag lovade vid ett svagt tillfälle, att jag skulle hjälpa min dotter med ett broderi, för hon har absolut inte tid till såna göromål. Jag håller alltså på att tråckla hjälplinjer till ett stort korsstygnsbroderi, så jag kan räkna stygnen lättare. 
Här går det att se hur många olika färger det kommer att bli i broderiet. Och det är stort. Det blir ungefär 1 meter x 35 cm. Så det gäller att hålla tungan rätt i munnen.

Dagens Citat: 
Skratt är ett lugnande medel 
utan några bieffekter. 
Arnold H. Glasgow.

♥♥♥


Tack för att du tittade in hos mej! Jag blir jätteglad om du skriver en kommentar! 
♥ ♥ ♥

8 kommentarer:

Sessie♔ᴳᴽᵀᴱᴮᴼᴿᴳ sa...

sv: Oj, men så många besök på ön Kos så hör jag att ni verkligen gillar stället (varför skulle man annars återvända haha). Vad är favoritplatsen på ön och vad har du för tips som man borde besöka om man åker dit igen?

kramar

Siita sa...

Vilken trevlig stund ni fick med dom gamla grannarna. Många sjalar har du nu. Kram

Fenixmonas sa...

Så fina sjalar du gjort! Roligt att träffa på folk man inte mött på ett tag!
Anledningen att vi tvättade var ju inte att vi hade mycket med oss, tvärtom! Vi tog med väldigt lite just med tanke att vi hade tvättmaskin! kramiz

Anonym sa...

Jag läser att Sessie nämner KOS. Där har jag bara varit en gång. En trevlig grekisk ö. Det häftiga var att på samma resa träffade jag en gammal klasskamrat av en slump. Tura däremot har jag gjort några hundra gånger. Visst är världen liten ibland. Kul för er att träffa på gamla grannar.

Ama de casa sa...

Låter trevligt att tura, men oj vilket sammanträffande!
:-)

Fina alster du visar upp :-)

wiper sa...

Vad härligt att ni åkte med båten i går och jag själv har åkt båt över till Kungsör men det var flera år sedan nu så det har nog hänt mycket sen dess. Vilket sammanträffande för er att träffa grannar ;) sånt är kul. Vad trevligt ni hade det.

Jag tycker melodifestivalen detta år varit den sämsta men dom som gick vidare denna gång är jag nöjd med.

Jag är djupt imponerad av dina fina sjalar som du stickat, du är jätteskicklig. Många av dom ser ju ut som din egen design. Misstänker att du haft butik eller stickat upp till butik. Det blir ett avancerat syarbete, själv skulle jag bli helt snurrig ;)

Det var verkligen ett sant och härligt citat

Ha en skön söndag
kram
Malin

Anonym sa...

Hej du,,Men va kul,att råka gamla vänner på detta vis..
Läckra sjalar du gjort..
Jag känner några Torsten,men dom är över 60 år så det är nog inte så vanligt bland yngre personer..Haé Kram.

Skruttmärtha sa...

Kul att träffa gamla grannar.
Så många fina sjalar du har gjort. Fick Hemmets Veckotidning idag och så att det var en halsduk med, det mönstret ska studeras.
Ska du sy en löpare eller en adventskalender?
Visst är det irriterande när kommentaren man skriver försvinner.
Tack, håller på med håret nu sen ska ögon och mun dit. Sen ska jag sy kläderna.
Brukar få medicinlista när jag är på apoteket. För vissa mediciner går åt fortare.
Är oxå bara att gå in på Min Vårdguide.
Stod och kikade på broddar i fredags när jag var på apoteket det är det närmaste jag varit broddar i vinter.
Ha det så gott.
Kramar från Gun-Britt