onsdag 5 februari 2014

DET ÄR LITE SKAKANDE.

Jag läste just ett inlägg som Ama de Casa hade skrivit. Se HÄR!

Då kom jag att tänka på när det var en jordbävning här nere i Skåne. Det var den 16 december 2008 enligt Wikipedia. Den morgonen vaknade jag av att hela sängen skakade, så jag for fram och tillbaka från huvudet till fötterna. Det kändes ruggigt.

1996 var vi på semester på en ö, som heter Kefalonia i Grekland, när jag vaknade vid 3-tiden på natten av ett himla oväsen. Vårt lilla hotell Alexis låg rätt lång borta från den stora vägen. Men jag tyckte först att det lät som en stor långtradare, som gick förbi hos oss. Eller att det var ett tåg. Omöjligt, för det fanns inga järnvägsspår där heller. Sibbe sov som klubbad i alla fall. Så här fint såg det ut i vårt rum.
Men på morgonen, så frågade grannarna om vi hade känt av jordbävningen. Jaså var det en jordbävning?
Vi hade ett litet "kök" också i lägenheten. Längst bort är ytterdörren. På förmiddagen kom det ett efterskalv, medan Sibbe satt på toan. Jag skulle just gå ut, då han sa: Du lämnar mej väl inte ensam här nu?
Vi kom i alla fall ut båda två helt oskadda. Men faktum är att hela Kefalonia och grannön Zakyntos blev mycket svårt drabbade av en jordbävning 1953. Du kan se HÄR och läsa mer om den jordbävningen.

Det här blev ju lite av en reseskildring från gångna dagar. 


Dagens Citat: 
Plågan kan vara ett frö 
ur vilken glädjen spirar. 
Japanskt ordspråk.

♥♥♥

 Tack för att du tittade in hos mej! Jag blir jätteglad om du skriver en kommentar! ♥ ♥ ♥

9 kommentarer:

Aurora sa...

Vi hade ett litet skalv här för några år sedan. Jag missade det totalt för jag befann mig på språng i trappan.

Ama de casa sa...

Ja, det är läskigt när naturen ryter till...

Det största skalvet som vi råkat ut för var i Costa Rica, år 2000. Vi var väldigt nära epicentrum och skalvet var på 6,2 på richterskalan. Då känner man sig rätt liten.

Veiken sa...

Jag har klarat mig tack och lov från allt vad jordbävningar heter. Det måste vara fruktansvärt att uppleva det i verkligheten! Ha det så gott! Kram

Siita sa...

God morgon. Var med om ett litet skalv här uppe när Ellinor var liten ca 3 år. Var som du skrev ungefär som när en långtradare far fram på vägen. Kram

Carina Sjölund sa...

Fy så otäckt!
Det har jag aldrig varit med om här uppe hos oss. Men vi bor ju som mellan berg å dal, kan man säga :)
Kramen♥

Anonym sa...

Usch,jag har inte varit med om något skalv,tror jag,kanske något avläset på Cypern..
Jag minns Doris Day från filmen "Mannen som visste för mycket" tror även att James Stewart var med i den,sen hennes sång Whatever Will Be, Will Be..Haé Kram.

Siita sa...

Ca 20-22 år sedan det skalvet jag kände av. Ellinor blir ju 25 år i okt. Kram

Anonym sa...

Jag minns bara den filmen med James Stewart..och sen kommer jag ihåg någon av låtarna hon sjöng..Hon måste väl vara runt 90 år nu..
I dag gjorde jag en lien variant av Sibbes rätt med svampsåsen,,även jag lyckades få till det så det smakade bra,kommer ett inlägg snart..Haé Kram.

Anonym sa...

Kväller,,Inte var det något omak,,jag ville ju tala om varifrån jag fick tipset ifrån..
Och det blev förbaskat gott,tack för tipset.Haé Kram.