fredag 21 februari 2014

OS SOM VANLIGT.

Man kan ju inte undvika Olympiaden helt och hållet. Speciellt som det finns en karl i huset. Det har i alla fall varit mycket spännande tävlingar idag också och vi har fått ännu fler medaljer. OCH chans till flera i ishockeyn. Jag kommer inte ihåg hur många och hurdana medaljer vi har fått hittills. Men det är succé i antalet vad jag förstår. 
Under tävlingarna har jag naturligtvis handarbetat. Nu äntligen har min så kallade pyttipanna blivit klar. Nu ligger den för blockning på min strykbräda, så jag försökte fota den, men den fick inte plats på en bild, så det blev fler.



Bilderna är tagna från vänster till höger, men utanför bilden så är det ungefär halva sjalen kvar. Att blocka ett plagg eller ett arbete i stickat eller virkat, betyder att man lägger resultatet slätt på en något mjukt underlag och sen sprutar man vatten på det. Där får det ligga tills det är torrt. Alla kan ju inte vad det betyder. Jag kunde det inte för nån månad sen. Men nu har jag lärt mej.
Vi gick ut på en promenad också. Då passade jag på att skicka iväg en present till mitt ena barnbarns barn. Det var inte färdigt ens till hennes födelsedag. Men då visste jag inte när det var. Ingen bild på det idag. Inte förrän jag vet att det har kommit fram.
Jag skickade också iväg några virkade smådukar. Jag hade lovat en blivande brud, att dela med mig. För hon hade sett en sån vacker brudklänning och fått idén att låta sy en liknande med mängder av virkade smådukar. Det ska bli kul att se den klänningen när den är färdig.
Just det! Vi gick ut på en promenad, för att gå till ett kondis och köpa fastlagsbullar till eftermiddagskaffet. På vägen dit, så fick jag syn på de första spåren av våren, som jag har sett hittills i år.

De fanns i en trädgård på vägen till kondiset. Fina vita snödroppar. Så glad jag blev. Dessutom var det nästan 9 grader varmt ute. Jisses! Är våren verkligen här?
Vi ångrade oss inte att vi gick till Börjes konditori. Det var Baloos Matte, som hade tipsat om att där fanns det de godaste fastlagsbullarna i vår närhet. Hon hade helt rätt. De var verkligen smaskiga.



 Tack för att du tittade in hos mej! Jag blir jätteglad om du skriver en kommentar! 
♥ ♥ ♥

9 kommentarer:

Siita sa...

God morgon. Så fin sjalen blev. Här finns inga blommor än, dom ligger nerbäddade under snön. Jag har börjat på en ljusblå snäcksjal nu. Kram

Fenixmonas sa...

Jo du Gilla, det verkar dess värre så, att våren blir mycket tidig i år och blir det så genomgående i mars så får vi njuta av våren men vinka adjö till sommaren. Kramiz

Veiken sa...

Hurra för di svenske.... många medaljer är jättebra, men Gilla du får ta reda på vilken valör! Hahaha! Kramar

ansepanse sa...

nej, det går ju inte att undvika OS, J sitter nu och tittar, han säger att det blir mycket både idag och i morgon
vad fint det blev, virkningen din
snödroppar :) så vackert, och jo, det räknas som att våren redan kommit till södra Sverige
Sv: en sådan elefant kan du nog hitta i en matvaruaffär, där de säljer babysaker, för egentligen är det en babyleksak
kramar

Ama de casa sa...

Härligt att våren är på g, och vad fin sjalen blev :-)

ansepanse sa...

Sv: jag häller alltid fil över vovvarnas torrfoder, så särskilt Sluggo sölar en del :)
visst är det härligt med vårblommor som ploppar upp nu
kramar

Siita sa...

Nej jag har aldrig stickat pytt. Ha en trevlig kväll. Kram

ansepanse sa...

Sv: fast mina vovvslar älskar att ha fil i torrfodret
kramar

Ma sa...

Snygg blev sjalen. Underbart att våren verkar ha kommit. Det måste den ju bara ha gjort. Det är snödroppar på Din bild...