söndag 12 december 2010

Lite bokrecensioner på Tredje Adventssöndagen.

Så här i julklappstider har jag ett par böcker, som jag kan rekommendera. Den första är skriven av Jonas Jonasson och heter Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann. Det räcker med att säga Hundraåringen, så vet man vilken bok det rör sej om. Den handlar om en man, som på sin hundraårsdag inte vill vara med om firandet av födelsedagen på "Hemmet" och gjorde som titeln säger och träffade sen en hel mängd olika typer, som han slog sej ihop med i inte alldeles lagliga grejor.



Däremellan får man följa honom under hans händelserika långa liv. Han träffade presidenter och andra viktiga människor och var med om att förändra världens gång. Om du inte har läst den, så gör det eller ge den till någon i julklapp. Boken är alltså mycket roande.


Så läste jag den här boken av Maria Ernestad. Som synes heter den Busters öron. Den handlar om en kvinna Eva, som på sin 56-årsdag får en anteckningsbok av sitt barnbarn. Hon börjar skriva om sitt liv i boken. Redan när hon var sju år, bestämmer hon sej för att ta livet av sin mor. Det gör inget att jag skriver ut det här, för det får man reda på i de allra första sidorna och det har betydelse för vad som händer senare.

Hon älskar rosor och har en trädgård fylld med sådana. Följ hennes berättelse från sina tidiga år och vad som händer i nuet. Den är jättespännande och oförutsägbar. Läs den eller ge bort i julklapp! Lycka till med julklapparna!

Så här vackert ser det nästan ut i hela Sverige idag. Men vår snö har försvunnit, men kallt är det i alla fall. Just nu är det 7,4 minusgrader ute. Så blåser det också, så köldeffekten är större än så.


Dagens Citat:

Lätta bekymmer är pratsamma,

djupa sorger är stumma.

Seneca.

--------------------------------------------------------------------------------------------
Tack för att du tittade in hos mej! Jag blir jätteglad om du skriver en kommentar!
 

12 kommentarer:

diana sa...

Den där Hundraåringen skulle jag gilla att läsa. Här ligger snön kvar och det är minus 10.

Miruschka sa...

Hundraåringen ska jag läsa härnäst, verkar vara en riktigt bra bok! Just nu håller jag på med några böcker skriven av Peter Gissy, deckare i Göteborgsmiljö som är riktigt bra!

Här är det minus femton och ganska mycket snö, riktig julstämning med andra ord!

Nu kallar sängen, så sov gott!
Kram♥

Anonym sa...

den var outstanding: hundraåringen.. sällan jag skrattat sså mkt åt en bok.

sv;ja vad hhhhhemskt det skulle vara

Anonym sa...

Jag har läst hundraåringen och det var mycket länge sedan jag hade så roligt när jag läste en bok! Kanske för att författren tog helt nya grepp när han berättade-. Kram

Sussi sa...

Boken om hundraåringen har jag precis fått hem. Den fick man som gratisbok när man gick med i pocketklubben. Ska bli kul att läsa sen..

Vad trist att all snö försvunnit hos er. Här har det inte minskat någonting sen den föll för 2 veckor sen. Vi har inte haft plusgrader en enda dag sen dess. 25-30 cm snö har vi nog.

Sv. Nej tyvärr så hann jag inte lägga mig för vi åkte direkt från restaurangen till vännen som hade planeringsträffen. Fullt ös..

Kramisar

Carina Sjölund sa...

önskar dig en fin Lucia :))
Kramar

Daniel sa...

Härligt att läsa böcker stressiga jultider!

ansepanse sa...

böcker är alltid bra julklappar
kramar

Ellis sa...

Hundraåringen är helt underbar, vi läste den i somras som sommarbok när vi hade paus från bokklubben! =)
Hoppas du får en fin lucia!
Kram Elenor

Frogprincess sa...

Hundraåringen håller jag på att läsa. den är toppen!

Vicke sa...

Tack för dom tipsen, jag hoppas att du har fått en fin start på veckan

Siita sa...

Haft en bra lucia? Det har jag. Bilder på min blogg. Kram