torsdag 23 december 2010

Lillejulafton.

Så säger man i Skåne om dagen före dopparedagen. Jag skickar med en liten beskrivning om hur det var i Visby den 23 december 1847. Det är samma datum som i år men för 167 år sedan. Återigen är det min Farfars Farbror, Carl Silvius, som har skrivit det i sin dagbok.



Den 23 December (1847)

Alla menniskor hafva bråttom, aldrig hör man annat än ropet: ”Dagen före Julafton”; Jag har äfvenså brottom förmedelst all denna bråska, läste jag intet denna dag. Jag blott hade bestyr om Jul-klappar m.m. Derför o emedan jag blott sysselsatte mig med allt detta, har jag ej mer för denna dag att upteckna.

Nog kan man väl känna igen sig och vår tid i hans beskrivning? I morgon kommer det mer ur hans hand.




Helsingborgs Dagblad skriver så här

Klicka på HD, så får du läsa vidare. Tråkigt för många nu i jultiderna.






Vi två önskar alla läsare en riktigt God Jul och en fantastiskt Gott Nytt År 2011.


Dagens Citat:

Det är ingen konst

att förvrida huvudet på 20 män under ett år,

men att bli älskad av samme man i 20 år,

det är något att bli stolt över.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tack för att du tittade in hos mej! Jag blir jätteglad om du skriver en kommentar!

10 kommentarer:

Siita sa...

Hejsan Gilla. Ha en God Jul. Kramar

Nett sa...

Vad häftigt, det var liksom ´samma stress och tankar om julen då som nu :) Ja då får du se om du gillar filmen istället om du har chansen att komma över den.

Ja nu börjar saker och ting bli klart här hemma.. Skönt!

Kram

Nett sa...

Nja, jag känner väl ingen stress egentligen.. det är väl mer andra som gör det, men man ser / hör av allmänheten hur mycket som skall göras innan jul. För mig har det varit superlugnt :)

God Jul på dig!

diana sa...

Önskar dig en jättefin jul :)

Mia systeryster sa...

Inne och önskar dig en riktigt God Jul!
Kram

Kaffehörnan sa...

Hej vännen
Jag önskar dig med en redig go o mysig jul
kram

Nett sa...

Ja verkligen supersmart :) även om man inte skall frakta den så är den bra att ha här hemma, istället för all denna folie, och man ändå inte kan ställa något ovanpå.

Kram

Carina Sjölund sa...

Önskar dig en riktigt God Jul :)
Kramar

Anonym sa...

återigenj ett sant citat. vad "kul" att läsa att de hhade samma julstress som vi
god jul på er med
kram

vickan sa...

Gilla! Det ska finnas ett hotell i helsingborg som heter Comfort Hotel Nouveau. Vet du något om det hotellet? har fått ett bra erbjudande där genom facket och hade tänkt överaska min man med en resa dit i vår i så fall.