fredag 24 december 2010

Julaftonsfrid enligt Carl Silvius år 1847



Den 24 December (1847)

Att här omtala alla de bestyr och tillagningar som gjordes till denna afton är kanske öfverflödigt, emedan hvar och en säkerligen vet huru det vid en sådan fest allt förhåller sig. Jag vill blott nämna i några få ord att jag sprang en och samma gata upp och ned gissa ett tjog gånger, om icke mer.

Middagen åts klockan 1, som bestod af s.k. Myla? af bröd doppadt flott, samt öl i stället för Soppa.- Slutligen anlände eftermiddagen. Det ståtliga granträdet upbars på salsgolfvet. Man frambar, äpplen, kaka, russin, mandel, fikon och konfekt m.m. i all öfver-flöd, hvilket allt skulle pryda Julgranen el Julträdet. Sak samma.

Alla barn 11 till antalet voro vi församlade för att pryda och smycka det, så grannt vi kunde. Pappa var äfven uppe och hjelpte till. De andra med: Mormor, Mamma, tvenne Morbröder och Gustaf voro nere och väntade på det glada budskapet som förkunna skulle att det var i ordning. Pappa satte på granen och jag jemte de öfriga syskonen trädde på och räckte fram. Detta arbete varade något länge.

Slutligen sattes vax-ljusen; men tändes ej. Ändtligen upkom de andra ofvannämnde och ”då” först tändes ljusen. Äfven tjenstefolket upkallades att se detta allt. Då togo vi ring kring det grannt utsirade trädet och alla barnen såväl de minsta, som största dansade med gladt och lustigt mod. Undantagandes Gustaf, han är i alla fall intet barn, var icke med i svängen. När vi dansade till vaxljusen brunnit nära slutet släckte vi dem. Derpå drucko vi thé.




Men slutligen det bästa:


Tvenne sirligt utstyrda Julegubbar kommo indansandes och bockandes för oss. Derpå Juleklappar. Hvar och en hade brottom med sitt. En öppnade, en gladde sig åt sin Jule-klapp,tog emot, en tackade för den etc. etc. Så inkastades den ena efter den andra. Slutligen efter en lång pause, inkom den ena bockande sig, tackande för denna quäll, önskande en ”Fröjdefull Jul” m.m. De förklädda Gubbarna voro tvenne af våra pigor.

När nu ändtligen de voro inkastade alla, var hvar och en sysselsatt med att betrakta hvarandras Juleklappar, samt med att tacka de gode Föräldrarna och Syskonen för allt godt de erhållit. Slutligen då allt betraktande och beundrande var slut skulle man ner och äta Julegröten.

Efter slutade skålar och efter slutad måltid, gick jag upp på kammaren, satt der en stund och betraktade mina Jule-klappar. Jag fick i Contanter 2 Riksdaler Banco. en minnesbok el Album kalladt, Bokmärke, Penntorkare, Stålpennestift, Taflor m.m. Slutligen nöjd med denna gladeste dag på året, gick jag till sängs och sof en rolig sömn, trött af allt godt njutet denna dag, tills jag upvaknade den andra morgonen.



Så kunde julen firas i ett högreståndshem i mitten på 1850-talet. Fadern i huset var en slags kronofogde på Gotland. Men med alla dessa barn var det ändå bra att åtminstone gossarna fick högre utbildning. Den allmänna folkskolan blev inte lagstadgad förrän 1842. Flickorna fick privat undervisning.


Jag tror inte att julgranen var så fantastisk som min illustration. Det behövdes något med färg. Så vill jag önska alla mina läsare en riktigt God Jul idag.



---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tack för att du tittade in hos mej! Jag blir jätteglad om du skriver en kommentar!
 
Edit: När jag var i Visby, för att se var familjen bodde, så fick jag hälsa på hos den förutvarande ägaren till samma hus, som familjen bodde i på 1850-talet och tidigare. Han fick den texten av mej och resultatet blev, att den lästes i det huset varje julafton.

15 kommentarer:

Anonym sa...

Spännande att ha tillgång till såna gamla härliga dagboksanteckningar :-)

Jag önskar dig och Sibbe en riktigt fin julafton!
GOD JUL!
Kram

Siita sa...

Skickar en önskan om en GOD JUL till dej o din familj idag på julafton. Nu ska vi snart åka till Ingela o fira. Kram

Nett sa...

Så kul att ha hans anteckningar kvar. Nu är dagen här och jag önskar dig en riktigt god jul. Kram

Nett sa...

Nog var han nöjd alltid, han har pratat om en gitarr länge och han trodde nog inte att han skulle få en.. :) Kul att glädja de små.

Skall bli trevligt att läsa vad som skrivs på nyårsdagen. Kram

Anonym sa...

det är kul o intressant att läsa. men jag kunde inte hålla mig för skratt "pappa satte på julgranen"
kram

ansepanse sa...

kul läsning
god fortsättning önskar jag dig
kramar

Anonym sa...

sv: Du har rätt, vi ska egentligen inte fira förrän till trettonhelgen. Men vi väljer dom godbitar vi vill ur svenska OCH spanska traditioner. Det är så skönt att vara vuxen så man får bestämma själv :-D

Carina Sjölund sa...

Önskar dig en fortsatt fin helg :)
Kramar

Nett sa...

Har varit inne på Change här i stan, men jag har inte tänkt själv på deras namnskyltar.. Måste kolla näst agång.. för detta skulle även gälla i Sverige. Nog är man lillgammal då, men det kanske man var mer förr i tiden. Kram

Farfar-Hebbe sa...

Hej,God fortsättning,,ja detr var nog fler som hade samma tänk som du,,med ditt sätt blev det 13600 piggar.Ha nu sköna fina dagar nu i slutfasen av 2010..Kramen.

Mia systeryster sa...

Kul att läsa så gamla anteckningar=D
Önskar dig en god fortsättning!
Kram

Nett sa...

Dessa fisbollar är sååå goda, men det har sina biverkningar ;) Kram

vickan sa...

Ja nog var jularna annorlunda förr allt. Då blev barnen glada för det lilla. Idag önskar de sig dyra saker som datorer och Iphone mm och helst ska det inte vara begagnat heller. Suck. Det fanns både bra och dåliga saker med förr. Tur är väl ändå att det mesta nog är bättre nu : ) Hoppas ni fick en fin julafton. Kram Vickan.

Yvonne :-) sa...

Tack! Ha du med en skön fortsättning!
Kram!

Anonym sa...

Jag önskar att man kunde sätta sig i en tidsmaskin och fira jul anno 1847, tillsammans med Carl Silvius och hans familj! :)

GOD FORTSÄTTNING!
Kram