onsdag 22 december 2010

Läsvärda böcker.

Jag måste nog säga att jag är allätare av böcker. Det är inte många som jag har gett upp och lagt ifrån mej.

Ett undantag är Liftarens guide till galaxen. Den skrevs av Douglas Adams och berättar om Arthur Dent, som möter en man, som visar sej vara en galaktisk guide. Han håller på med en bok som ska vara en guide till galaxerna. De liftar med ett rymdskepp och upplever en massa saker utanför jorden.

Jag började på den en gång i urtiden. Men lade den ifrån mej och försökte glömma bort boken. Så gick det några år och jag tänkte att visst skulle jag läsa den ändå. Resultat. Jag orkade inte med den den här gången heller.





Jag berättade för ett tag sen om att jag köpte några böcker och fick låna några av Noacks Matte. Den här Den sjunde Dagen av Stefan Einhorn. Han berättar där om sin pappas sista tid i livet. Denne var den kände forskaren Jerzy Einhorn. De hade djupa samtal om livet och deras judiska traditioner. Jerzy berättar om hur kunskaperna här i livet förs vidare från generation till nästa. Den är mycket intressant och läsvärd och mycket gripande.



Så fick jag låna Paulo Coelhos Zahiren. Den handlar om en kärleksbesatthet. "Jag" är berättaren i boken och handlar om hur han letar efter sin spårlöst försvunna hustru. Han vet inte om hon gav sig iväg av egen vilja eller om hon hade blivit kidnappad.

Zahir är arabiska och betyder något som är ständigt närvarande i medvetandet. Det är något som börjar som en flyktig tanke, men som till slut upptar hela ens liv. "Jag" blir helt enkelt besatt av tanken på sin fru.

Böckerna är mycket intressanta att läsa och jag kan rekommendera båda som julklapp eller present.



Till slut vill jag bjuda på något lite roligt så här i juletider. Klicka bara på fönstret.



Dagens Citat:

De höga klackarna uppfanns av en kvinna,

som blev kysst på pannan.

Okänd.

-------------------------------------------------------------------------------------------
Tack för att du tittade in hos mej! Jag blir jätteglad om du skriver en kommentar!

12 kommentarer:

Anonym sa...

haha bra citat. liftarens guide.. är skitbra. den måste du läsa färdigt¨
kram

Carina Sjölund sa...

Det är synd att jag är så dålig att läsa böcker :( kan liksom inte konsentrera mig på boken! Har även provat ljudbok, men det går lika dåligt det!
Kramen

Anonym sa...

Tänk så olika det kan vara. Jag gillade böckerna och ÄLSKAR filmen om galaxen. Ge den en chans till! I alla fall filmen...

DONKEN sa...

heheheh! ;)
små voffar som sjunger, hahaa.. :P
läsa, har jag inte gjort på länge nu. jag har mina perioder, främst när jag har sömnproblem, då är det skönt att rensa tankar i en bra bok före man somnar.. men nu slocknar jag så fort huvet landar på kudden, så det blir liksom inte lönt. ;)
"spar" mig till sömnproblemen sen.. haha.
kramar!
och GOD JUL om vi inte hörs mer före dess. :P

Siita sa...

God morgon. Här är jag inne i en period utan böcker. Har inte läst något på länge. Blir bara handarbete, o nu knappt det. Må väl. Kram

Sussi sa...

Jag önskar ibland att jag tyckte om lite bredare handlingar på böcker men det blir oftast att man köper ungefär samma. Spänningsromaner brukar det bli för min del. Eller shicka komediromaner..

Hahaha hundarna var jätteroliga. Det går att sätta dit ett foto av sig själv på det där Elf yourself också. Perfekt att skicka med som en julhälsning till släkt och vänner :)

Sv. Om er router är några år så kan det vara så att den drar ner tempot på bredbandet. Jag pratade med en kille på supporten på Telia och han sa att det var jättevanligt att många sitter hemma med lägre hastighet än vad dom ska ha bara för att deras router är för gammal och sliten.. Prova byt så kanske ni märker stor skillnad!

Hoppas du får en underbar Jul
Kramisar

Renee sa...

Jag hoppas att jag får någon bra bok i julklapp. Ha en riktigt trevlig jul. Kram

Nett sa...

Mannen har läst den boken. Liftarens guide till galaxen, han fullkomligt älskar den, men han gillade inte filmen. Passar på att önska dig en riktig god jul!! Kram

Margit sa...

Tack för julhälsning!!!
Ja viis är det roligt att ha nån/några av sina barnbarn och hjälpa till med att klä granen!! Denna gång så blev det "bara" Måns spom också bor här i Kolsva..De senatse åren har vi haft några flera..barnbarm från Norrland och Uppsala..också....
Men KUL att NÅGOT barnbarn är här...speciell stämning!!!
Jag köper och köper böcker..men det är endast när vi är på utlandsresor, som jag plöjer igenom 5-6 böcker...Hemma så börjar jag, "men har liksom inte tid"..att koncentrera mej...
Kram tille r båda och en RIKTIG GOD JUL tiller båda!!! Margit o Lasse

ansepanse sa...

tack för fönstertitten :)
önskar dig en riktigt GOD JUL
kramar

Mi sa...

Kikar in till dig en vända för att önska dig en riktigt God Jul!
Kramar!

Anonym sa...

sv: Jag bloggar faktiskt mest från min laptop. Den som gick sönder i Costa Rica och som nu är lagad och lika fin som innan :-)
Tur det finns garanti på grejer!