lördag 4 december 2010

Julmarknad på Fredriksdal.

Så var det dags för den årliga Julmarknaden på Fredriksdals Friluftsmuseum i Helsingborg. Det är något vi aldrig missar.Här får du se en del bilder, som även kommer att finnas i mitt Resealbum på Reseguiden. Där har jag flera bilder också. Adressen dit är den här.


åS
 
Här ser man de första bodarna och att det är snö ute även här nere i norra Skåne. Vi hade ett jättefint väder, fastän det var gråa, men inte tjocka moln.

 Det första vi såg, när vi kom inomhus var de här fina tovade tomtarna.



Så här fina flätade korgar och annat fanns i den här montern.


Fina pappersstrutar med vackra gammaldags bilder på, kunde man också njuta av här. Det var en tjej, som heter Annelie Kallerup, som hade gjort både keramik och annat i den här montern. Hon kommer från Åstorp i närheten av Helsingborg.


Denna boden kunde jag inte motstå för alla hjärtana och kransarna. De var så fint upplagda.

Så var vi inne i en smedja som finns på området och här visade en konstnär, Bengt Blomqvist sina fina  alster i tenn. Det var många vackra smycken han visade. Min favorit blev hjärtat med vingar, som man kunde ha i ett halsband.


Dessa korgar är verkligen smarta att värma händerna över, när kylan sätter in.

När jag var på väg ut från området, (Sibbelin hade gått i förväg), så stod de här söta tjejerna och bjöd på pepparkakor, så man alldeles säkert kunde bli snäll.



Glöm inte min tävling. Gå hit så kan du vara med också. Men du ska lämna svaret där.

Dagens Citat: 

Retar du upp dej på ting som är små, 

så är du väl inte större än så. 

Alf Henrikson.

--------------------------------------------------------------------------------------------


Tack för att du tittade in hos mej! Jag blir jätteglad om du skriver en kommentar! 
 

9 kommentarer:

Maria sa...

Vilka fina tomtar. Har inte varit på julmarknad på länge men får nog tänka på det till nästa år.
Önskar dig en bra 2:advent/kramizar

Siita sa...

God morgon. Här blir det julmarknad idag. Härligt att ni fick vara inne, hos oss är allt ute i kylan. Kram

Vicke sa...

jag hoppas att du får en trevlig 2:a advent

ansepanse sa...

härliga julmarknadsbilder! jag har varit och röstat på dig även idag
kramar

Carina Sjölund sa...

Jag har faktiskt aldrig varit på en julmarknad!
Här är det bara mest marknader på sommaren.
Ingen bild på vovven idag???
Kramar

Yvonne :-) sa...

Där var säkert mycket att titta på.Ha en bra dag! Kram!PS Jag har lagt in om dina handledsvärmare..

Margit sa...

Ja, Gilla, så trevligt att du bjöd på JULMARKNAD...för oss bloggtittare...
Fina biulder allihopa och SMYCKENA!! Mycket cackra saker!!!
HÄR snöar det IGEN..tar aldrig slut.
Vi var bjudna till Gnosjö i helgen..men åkte INTE...när vi förstod att även denna helg..så skulle det bli oväder...livsfarligt...
Vi tar en rinda till Köping på eftermiddan..på LUCIAKRÖNING..men då äe det endast 1 mil att åka...
Kram!!!
Häsla även BERT från oss båda!!!

Yvonne :-) sa...

Visst är det härligt att få sådant brev.Jasså jag har två lotter så bra!
Kram!

donken sa...

hihi så skojjiga luvor de hade, pepparkakstjejerna. :P
och annelie minsann, fiiiiiiiiiiiiiiiint namn hon hade mohahhaa ;)
var det godis i de strutarna, tro? :P