söndag 26 december 2010

I stället för Mellandagsrean. Lite svinaktigt och grisigt,

Dom säger att jag har rena svinstian hemma. Kan det vara sant?



Efter många års samlande har jag en hel del svin i mitt förvar. De är i olika storlek och passar väl inte ihop i samma stia.


Den ene här är ju helt och hållet oartig och visar rumpan till, när han käkar ur träbingen.

Andra däremot har månggifte, eller vad man nu ska säga om det. De både kryper och krälar ovanpå varandra.

Den tredje ser ju glad ut vid åsynen av de andra. Fniss, Fniss!


Den här i silvrig klädsel har faktiskt Sibbe gjort. Vi har några stycken av dom.


Här har vi tre glada bagare. Kan det vara dom som har bakat nu till julen. Jag har inte gjort det i alla fall. Dom står sitt kast i mitt kast.


Så hittar vi en som är genomskinlig. Har han inte fått tillräckligt med mat? Men på det viset klarade han ju julslakten förstås.


De här har vuxit till sej ordentligt. Mor och barn kanske. Den stora grisen köpte jag nån gång på 1970-talet att ha i fönstret i min butik till julskyltningen. De står på golvet alldeles intill där Noack sover/ligger. Men han bryr sej inte. Han bara nosade på dem, när de kom fram till julen. Likadant med julbocken här nedanför.


Jag har väl lite jullikt också. På kistan står det godsaker. Alladinasken är tom och kastad numera. Men det står en Paradis under den här på bilden. Så vi kan mumsa vidare. Nötterna ligger i korgen.


Dagens Citat:

Om du ler, utan att nån är i närheten,

då är det verkligen ett äkta leende.

Okänd.

-------------------------------------------------------------------------------------------

Tack för att du tittade in hos mej! Jag blir jätteglad om du skriver en kommentar!
 

15 kommentarer:

Margit sa...

Hej Gilla!!! Ja de var MÅNGA olika och fina grisar det!!! Kul att du visar oss din samling!!!
Ja då är JULEN..över...ett minne blott..Lagt in JULAFTONENS bilder på bloggen nu i kväll..och senare , i morron så blir det bilder från Juldagen och annandagen... Tycker det är roligt att ha som "fotoalbum".så att man på ett enkelt sätt..kan blicka tillbaka och titta, när jag vill...
Önskar er båda en fin vecka..och vi hörs säkert innan Nyåret!!
Kram!!! Margit o Lasse.

Fenixmonas sa...

Godmorgon! Jag gillar verkligen dina grisar...hög mysfaktor! Jag har själv en hylla men långt ifrån så många som du. Kramiz

sara - mamma till wilda sa...

hahaha Gillar dina grisar!!

Nä, det blåste faktiskt inte i norra hamnen konstigt nog. vissa dagar är det hemskt!

Siita sa...

God morgon, det var grisigt värre hos er. Jag samlar oxå men inte på grisar utan äggkoppar o elefanter. Just nu är allt nerplockat då vi ska få rustat här i rummet då dotter o måg blir klara med sin hall. Men det är försenat, dom fick inte sin panel i nov som beräknat. Utan den kom nu till jul. Du får gå in till henne senare o se när det blir klart. Kram

Sussi sa...

Men grisar är väl lite juligt. Förr i tiden hade man ju en hel gris med äpple i munnen på julbordet ;)
Jag samlar på glasdelfiner. Jag har inte överdrivet många men dom jag har är jättefina!

Sv. Vi har också långt till Max hemifrån. Lite över 1 mil. Vi bor en bit utanför stan.

Kramisar

Siita sa...

Hejsan. Har plockat ner dom flesta äggkoppar för vi har så trångt, men några samsas på kylskåpet. Dom flesta elefanter är små. Men jag har två stora. Kram

ansepanse sa...

det är verkligen grisigt hemma hos dig :D alltså dina söta grisar, vad duktig han är Sibbe, grisen jag tycker bäst om är den från -70talet
dagens citat - verkligen bra
ha det gott - kramar

Farfar-Hebbe sa...

Men så Grisligt du har det.
OBS--Ny Tävling--OBS
Titta in,försök vinn.
Haé Kram.

ansepanse sa...

Sv: jo, maten gick att äta, locket hade liksom smultit åt sidan, inte lagt sig över maten, som tur var
ha en fin dag - kramar

donken sa...

jäklar ja du har en del nöffisar. hehe! :P
bra citat som vanligt också, och såna där leenden får jag varje dag när jag läser alla kommentarer. hihi :P ja oftast iallafall..
pöss!

donken sa...

oww vad kul! :D
får hoppas på det bästa här nu då. hehe...
japp ditt brev ska komma, så fort jag vart ute i vimlet på mellandagsrean. Du vet, måste ju hitta en såndäringa bankomatsak också. hehe :P men det kommer, det kommer. och ja, de används flitigt! :D helt underbara är de ju fö fan :P

pöss!

Carina Sjölund sa...

Det var en riktig härlig grissamling :)
God fortsättning till dig!
Kramar

Anonym sa...

Vilka grisar ni är, förlåt HAR! ;)
Dom är så fina allihop! Roligt med ett samlarintresse. Jag kan tänka mig att det blir allt svårare att hitta några man inte redan har! Kramar så här på mellandagrna!

Mi sa...

Så fina grisar. Va kul att du har något att samla på.
Önskar dig en god fortsättning...
Kramar!

vickan sa...

ha ha den svinstian kan nog de flesta leva med. Det varväldigt många fina små nassar du hade där hemma.
Kände du förresten till något om det där hotellet jag frågade dig om sist, Comfort Hotel Nouveau i Hlesingborg. Är det ett ok hotell eller?/kram vickan