torsdag 20 januari 2011

Första riktigt soliga dan på länge.

Sol, sol, sol i de glimmande snår,sol, sol är det var jag går.
En speleman, en hjärteglad,
en speleman, en speleman är jag.

Ja, du känner väl igen refrängen i Spel-Olles Gånglåt. Den föll mej i minnet i förmiddags, för solen sken från en klarblå himmel. Jag hade tänkt mej att storstäda idag, men se det gick inte Sibbe med på.

Nu skiner solen och då ska vi vara ute och inte bara vara inomhus. Nej visst! Vet du vad vi gjorde? Jo, vi tog bilen och körde till Ängelholm. På vägen dit såg vi översvämningar på åkrarna. Kanske inte så läskiga, som de längre ner i Skåne.
Men det var nästan som små insjöar. Här och var såg det ut som riktiga skridskobanor. Isen låg kvar, trots att vi hade ett par plusgrader.

Väl i Ängelholm gick vi runt på stan och kollade hit och dit. Vi har ju varit där många gånger och eftersom vi inte är timida av någon av oss, så känner ju en hel del i butikerna igen oss. Vi fick en mycket trevlig pratstund med en i Evas Butik. De har ju mest väldigt snygga damkläder. Men Sibbe hade sett att de hade snygga herrtröjor i sin nyöppnade herravdelning, så han var ju pigg på att gå dit.

På andra sidan gatan ligger det en smyckesbutik med väldigt fina smycken av alla de slag. Där låg det en svart vovve på golvet, som blev kär i mej. Han började lukta på mej och jag kunde ju inte låta bli utan att smeka den och kela med den. Vi blev riktigt goda vänner minsann. Sibbe berättade för tjejerna i affären att hundar alltid har kommit och hälsat på mej. Varför? Jo, jag har nog varit hund i ett tidigare liv.

Sen gick vi till en annan butik, som heter Josefssons (herr). Där blev vi mottagna med Det var längesen. Tjejen, som jobbar där hade fått barn, så vi hade ju missat henne flera gånger. Hon hade sin lilla flicka med i butiken och det var nog Mormor/Farmor, som passade henne. Det blev en hel del snack där också.

Man har byggt om på senare tid i Ängelholm så man har fått in de stora kedjorna också. Så nu finns det en hel del att titta på. Att vara utomhus hela tiden gick ju inte för sej förstås. :)

Så hade vår parkering nästan gått ut, så vi tog bilen och körde till Brännbornshuset i utkanten av stan. Där drack vi kaffe och delade på en grillad macka med ost och kyckling. Den hette nåt speciellt, men vad??? Så tog vi varsin mumsig kaka också.

Sen gick vi in till Brännborns, som är en klädbutik och tittade runt. De hade flera trevliga saker. Det enda vi inhandlade den här dan, var en halvpolotröja i svart till Sibbe där.

Nu var klockan vid 4 ungefär, så vi skulle åka hem innan det blev mörkt. När vi kom hem, så hade Matte lämnat av Noack efter överenskommelse. Så glad han blev.

Sibbe skulle göra en låda med sillfiléer, så jag fick hjälpa till med att "byxa" dom, sen satte han igång. La sillen i en form och hade bland annat krossade tomater över. (Jag följde inte med i hela tillverkningen) Sen var det skjuts in i ugnen.



Under tiden låg Noack med huvudet precis innanför tröskeln till köket och kollade noga vad han hade för sej. Han hade själv fått mat alldeles nyss, men skulle kunna äta dan i ett enda sträck.


Resultatet blev så här vackert. Det kommer vi att äta till middag eller eventuellt ha som pålägg på mackorna till téet på morgonen. Eller bådadera för det räcker till. Smakar jättegott.

Dagens Citat:

Vi tänker för mycket

och känner för lite.

Charlie Chaplin.

-------------------------------------------------------------------------------------------
Tack för att du tittade in hos mej! Jag blir jätteglad om du skriver en kommentar!

11 kommentarer:

Anonym sa...

jaha har ni ätit katt´mat idag?! men inte: whiskas-om pensionärn själv f¨år välja

apropå citatet så är jag nog precis tvärtom
kram

Fenixmonas sa...

Godmorgon i stugan! Här var det också utflykt, fast jag kom inte så långt...Hoppas jag kommer längre idag! Kanske den där grillade mackan var Panini...Kramiz!

ansepanse sa...

låter jättegott, ska testa en dag jag också, det var längesedan jag åt något sådant, Chaplin har helt rätt, fram med känslosamheten här i livet
SV: :) inte vet jag allt inte :)
ha en fin dag - kramar

donken sa...

låter som en annorlunda smakupplevelse. :) Vad hade ni till? inget? eller potatis av nåt slag? ;P
tillagd sill kan jag nog äta... men inlagd sill gååår bara inte. :P varken på jul eller midsommar. men jag provar ändå, åtminstone en gång om året. Bara för att. :P
kul att paketet kommit fram! få¨r hoppas att den var hel också, en gång på tradera var det en kvinna som fick hem en glaskaraff i smådelar, som jag hade skickat henne.. :( sen dess packar jag extra VÄL. Hoppas jag!

ha det gottans!

Renee sa...

Jag har aldrig varit i Ängelholm, barnen har varit på gympatävling där. Middagen ser väldigt god ut.

Anonym sa...

WOW! En låda med sillfileer. mums!
Svar: Ja, det är Mabel och Lasse som hyr ut Villa Ravadee! Kram

ansepanse sa...

Sv: åh, vad gott, med dill och citronsaft, det ska jag verkligen testa
kramar

Siita sa...

Ser gott ut lådan. Är det salt sill han har. Kram

Siita sa...

<tror inte det finns färsk sill här. Vi ska hämta lill stumpan i morgon em. Kram

Siita sa...

Då får jag testa med strömming. Den finns ibland färsk här. Kram

Sussi sa...

Men vilken mysig dag ni haft..
Inget dåligt avslut heller :)
Här står en ost och skinkpaj i ugnen. Ska bli sååå gott :)

Sv. jag hoppas också att bilarna bara ska gå och gå..

Kramisar