fredag 14 januari 2011

Ljuslykta, koppar och film.

För nån vecka sen köpte Sibbe ytterligare en ljuslykta. Han tycker att det ser så fint ut när de lyser på balkongen. Det är bara det att den modellen hade lufthål i "taket", så ljusen blåste ut. Då bestämde vi oss för att hänga den i köksfönstret istället, så det skulle synas utåt ändå. Vi fick ju fint i köket på samma gång. Så i middags fick han gå ut ensam med Noack medan jag städade upp i fönstret och placerade om våra kopparpannor vi har hängande där. Vi har inga gardiner, för det räcker med pynthyllan och pannorna tycker vi.


Så här ser resultatet ut, när jag var färdig med nyputsade fönster och glänsande kopparpannor.


På kvällen kunde jag inte låta bli utan att ta ett foto, när ljuset också var tänt. Vi tyckte att det blev riktigt bra resultat.

Så var det dags för middag. Sibbe trollade som vanligt. Detta är resterna av kycklingklubbor, som han hade skurit i bitar och gjort currysås till och kokat potatis och morötter som tillbehör.


Det här är min portion. Det smakade alldeles förtjusande gott.

Ikväll såg vi en underbar film på TVn. Den hette Maria Larssons eviga ögonblick och den handlar om Maria Larsson (Maria Heiskanen) som i början av 1900-talet vinner en kamera på lotteri. Med en suput till man (Mikael Persbrandt) och en ständigt växande barnaskara tvingas hon samtidigt kämpa för ett anständigt familjeliv, med kameran förvarad undangömd och bortglömd. När hon går för att pantsätta den möter hon den danske fotografen Sebastian Pedersen (Jesper Christensen) och hennes liv tar en ny vändning.



Klicka på bilden, så får du se en trailer för filmen. Det är en alldeles fantastiskt fin film, som fick många utmärkelser, bland annat 5 Guldbaggar. Den var till och med nominerad till titeln Bästa Utländska Film för en Oscar.

När jag var ute med Noack sista gången i kväll hade det börjat snöa igen. Det första han gjorde var att ge upp ett skall utanför porten precis som: Hurra det snöar. Han älskar snön och springer och hoppar i den. Jag hade roligt med honom också eftersom jag gjorde lösa snöbollar och kastade på honom. Då försökte han ta dem med munnen och det han fick i sej svalde han. Jag är bara så lessen att jag inte hade kameran med, så jag kunde visa några bilder.

Nu är det dags i alla fall att nanna kudden, som man säger i Skåne.


Dagens Citat:

Att oroa sig gör aldrig morgondagen lättare,

det gör det bara tristare idag.

Okänd.
-------------------------------------------------------------------------------------------
Tack för att du tittade in hos mej! Jag blir jätteglad om du skriver en kommentar!

10 kommentarer:

Fenixmonas sa...

Så jättefint det blev med lyktsan i fönstret! Mysig, gammaldags charm med kopparpannorna i stället för gardin!! Det gillade jag!! Kramiz

Nett sa...

vad mysigt med all denna koppar, jag hade en period i mitt liv då jag hade en massa av det. Nu endast en kittel från min gammelmormor :) Ha en bra dag *kram*

Mi sa...

Väldigt snyggt du har i fönstret. Behövs inga gardiner där inte. Det skulle förstöra allt.
Jag började titta på den filmen men gav upp. Det kanske var dumt. Kramar o ha en fin fredag!

Margit sa...

Ja, så fint det blev i köksfönstret..och med den nya lyktan!
Den filmen missade jag/vi...förstår att den varit värd att titta på. Och den visas säkert inte i repris... Tycker annars att det är SÅ många program...som dom sänder i repris.."hur många gånger som helst"...
I kväll blir det väl Lets dance..och i morron..STJÄRNORNA på slottet. Tycker att det är så intressant program att titta på.
Lasse är ute o sopar av bilen...snöat ca 2 cm i natt...IGEN..Det tar aldrig slut...
Kram till er båda!!!
Margit o Lasse.

Maria sa...

Tack, har sovit ganska gott. Vad fint ni har i ert köksfönster, fint utan gardiner var det också. Håller på att steka kycklingfilé det ska bli gott till middag.
Ha en go helg/kramizar Maria

ansepanse sa...

vilket fint köksfönster ni har med kopparpannorna hängande sådär
kramar

Siita sa...

Så fin kopparn blir när den är putsad. Hann inte in o kommentera i morse. Kramar

Sussi sa...

Det blev jättefint med ljuslyktan i fönstret. Sen måste jag säga att det är sååå snyggt med kopparpannorna som hänger..
Man behöver ingen gardin. Då kommer ljuset in bättre :)

Doris är likadan. Snön gör henne överlycklig. Det märks verkligen inte att hon är 10 år när hon pulsar runt i snön..

Sv. Ajax har inte jag hemma. Får köpa hem det och prova

Kramisar

ansepanse sa...

Sv: tack för den långa, fina kommentaren inne hos mig, det värmde i hjärtat
kramar

Anonym sa...

Vilket härligt fönster du har! Vackert, men hur ofta måste du putsa kopparn? Kram