onsdag 12 januari 2011

Minnesbanken.

Här kommer lite flera minnen från min vistelse på Kronprinsessan Lovisas Barnsjukhus.

På den tiden var det en film från 1937, som var väldigt populär. Den hette Klart till drabbning och de medverkande var bland andra Åke Söderblom, Thor Modeen och SickanCarlsson. Där sjöngs bland annat en melodi som blev mycket populär.



Bilden har jag lånat från Sveriges Radio på nätet.

Melodin heter som filmtiteln. Klart till drabbning. I mina öron blev det Klat klabbning. Tyvärr har jag inte funnit låten på YouTube, så jag kan ju inte låta dej höra hur den gick. Men vid sidan om min säng i salen fanns det ett jättestort skåp med glasrutor och där innanför fanns det leksaker. Min älsklingsleksak blev ett minipiano, som jag satt och klinkade på jämt och sjöng Klat klabbning till "musiken".

Som jag berättade förra gången fick jag ju åka hem för att jag inte åt. När jag sen kom tillbaka så ville jag ju ha pianot igen. Men då var det en annan, en pojke, som skulle ha det, så då blev jag ju lessen igen. Jag kan gott säga att jag inte trivdes där ett enda dugg. Pianot glömmer jag i alla fall aldrig.



 
Idag har Sibbe och jag varit på Lasarettet, för att han skulle ta några prover och då fick Noack vara hemma ensam igen. Vi var väl borta nästan i två timmar. Under tiden hade vi också hunnit med att handla i Hemköp. När vi kom hem höll Noack nästan på att välta oss så glad han blev.

På nåt sätt fattade han när vi skulle ge oss iväg att han inte skulle få följa med ut igen, för jag hade just varit ute med honom och kastat pinnar med honom, så han fick springa fram och tillbaka, så han fick motion.

Han har också helt lagt bort att ligga vid ytterdörren och vänta på Matte. Men hans vakthunds- och vallhundskvalitet har inte övergivit honom. För han kollar in oss, att vi finns hemma båda två om han har legat och sovit till exempel. Då går han upp och tittar runt, så vi finns båda. Det ska bli spännande att se hur han bär sej åt, när Matte kommer tillbaka på måndag. Han får väl bara inte hjärtsnörp då!



Så mycket snö som på den här bilden har vi inte nu, men det kom lite mera ovanpå isklumparna igår och inatt. Jag har inte tagit nån ny bild idag än i alla fall.

Dagens Citat:

Människan är som viner.

Med åren blir de dåliga surare och de goda bättre.

Cicero.

---------------------------------------------------------------------------------------

Tack för att du tittade in hos mej! Jag blir jätteglad om du skriver en kommentar!

20 kommentarer:

Margit sa...

Ja, Gilla, djuren är SÅ kloka!!! Dom fattar mycket mera...ön vi anar. Du får berätta hur det går..när HUSSE kommer hem..nästa vecka..
Presentkort..på ex FOTVÅRD..det är en mycket bra present att få. Vi betalar 350 kr /gång här i Kolsva. I Eskilstuna..så kostar det mycket mer.
Nu har vi SNÖ...ovanpå isen..och det är MYCKET halt. Lätt att halka omkull..och bryta armar eller ben. Man får vara försiktig...
Kram till både dig och Bert!!!
Margit o Lasse.

Anniepie sa...

Uscha för all snö! :P Men nu är det uppehåll här iaf så det är skönt! :) Hoppas att du har en bra kväll! :) Kramar

Kaffehörnan sa...

Hej vännen
Tolkar jag din kommentar som positiv ?
Jo kärleken är viktigast

Nett sa...

Nog är det en massa snö här med, men inte lika mycket som förra veckan. Ja visst är det supersöt.. Du får gå in och beställa en sådan av henne. Kram

Kaffehörnan sa...

Pust nu kan jag andas ut *ler bäst o fråga
Visst jag kan va hård i min blogg.
När jag såg o hörde han, blev jag tosig.
Vad är de han säger
Tack för dina ord
kram

Kaffehörnan sa...

Jag sitter som ett asplöv o skakar, börjar o lugna sig nu *ler
Nej då
kram

donken sa...

nuuu är vinnaren dragen.. :P haft fullt upp senaste dagarna. sovit massa osv... pöss

Siita sa...

God morgon. Nu är det oåterkallande dags för jobbet. Kram

Fenixmonas sa...

Klart till drabbning har jag allt hört och jag tror att jag har sett filmen också...konstigt att inte den låten fanns på nätet...Kramiz

Fenixmonas sa...

Idag kan du se på Turkietbloggen hur Dogans ligger i förhållande till tropic. Kramiz

Mi sa...

Lilla Noack så klok och duktig. Tänk så mycket djur förstår som vi inte har en aning om.
Önskar dig en bra dag gilla. Kramar!

Nett sa...

Ja det är så det brukar vara, man samlar på sig för mycket ;) Kram

Carina Sjölund sa...

Djuren är klokare än vad vi tror :)
Men han kommer nog att bli ÖVERLYCKLIG när matte kommer och hämtar honom :))
Kramen!

Fenixmonas sa...

Dogan är ett bra val! Vi är ofta där och äter bl.a har de en underbart god Carbonara, fast jag äter ju mest turkisk mat i Side för den är ju helt superb!!! Kramiz

Nett sa...

Vad som händer, jo det är att du kanske får en ny läsare till din blogg :) Kram

Fenixmonas sa...

Vi åker hem 7/6 så det blir inte så många dagar vi är kvar...Vi är nere perioden 24/5-7/6, två veckor. Kramiz!!

Anonym sa...

kul med minnen som är roliga. tråki´gt att det omgärdades av så många negativa minnen bara
kram

nett sa...

Det scriptet är ju bara att hämta så kan du ha den själv i din blogg i menyn eller vart du nu vill ha den. Kram

Vicke sa...

den filmen har jag sett många gånger, dom skådespelarna gick inte av för hackor

Frogprincess sa...

Det är så härligt att bli välkomnad hem av en hund. Å andra sidan så räcker det att gå och hämta posten så beter de sig som att man varit borta i timmar :-)