söndag 16 januari 2011

Födelsedagsfirande i dagarna två.

I går blev det inget bloggande av. För Sibbe fyllde år. Nu blev också han ett tre kvarts sekel gammal. Vi hade tänkt fira ensamma hemma, för hela hans släkt är nere i Thailand, de som inte bor i Stockholmstrakten.

Men vid middagsdags fick vi besök av hans ene X-Svärson J, som ville gratta. Det var jättekul, för vi har inte träffats på länge. Varsin Budapestbakelse hade han med till kaffet.  Han hade med sej en flaska Rom och bjöd på den till kaffet också. J är alltså Pappa till Noacks Matte. Så jag bad honom att gå ut med Noack, för vi hade inte hunnit bli färdiga ännu. Han hade redan tidigare lovat att ta över om det behövdes till exempel om vi skulle iväg nånstans.

Under tiden gjorde jag färdig en cheesecake, som jag hade påbörjat innan han kom och duschade och gjorde mej i ordning. När de kom tillbaka, så bad vi honom att stanna och fira med oss. Jovisst ville han det. Så jag fick byta meny. Jag gjorde en gryta på fläskytterfilé och massor av champinjoner till såsen. Till det serverade jag lätt mosad potatis och morötter. Gjorde en sallad och till maten drack vi vitt vin. Till dessert blev det då kaffe och cheesecaken. Smarrigt!



Maten gjorde succé och vi hade det trevligt både länge och väl. Du ser ju hur mycket som hade gått åt av cheesecaken. Det är av den sorten som ska frysas innan och det hanns inte med så länge som man skulle ha gjort. Därför är underredet till formen kvar.

Så idag fick vi ta till humrarna Sibbe hade köpt. De hade inte räckt till tre personer. Han hade beräknat en per skalle. Det var inte så pjåkigt heller som söndagslunch, men det blev rätt sent på eftermiddagen. 



Här har jag lagt upp hummer på min tallrik. Till detta tog vi bara rostat bröd med en god ost på. Men det var jobbigt att inte skvätta ner, för det var verkligen mycket spad i den, trots att jag hade tagit bort det mesta.

I morgon kommer alla hem från Thailand. Men vi fick ett SMS nu i kväll att flyget är försenat ett par timmar tydligen. Då får vi se om Matte hinner hämta sin gosse innan vi går till sängs.

 Citat:

Erfarenheten är en lott,

köpt efter det att dragningen ägt rum.

Okänd.


Tack för att du tittade in hos mej! Jag blir jätteglad om du skriver en kommentar!

9 kommentarer:

Carina Sjölund sa...

Då är det en som kommer att bli överlycklig när matte kommer :))
Kramen!

vickan sa...

Mmm vad gott med cheescake. Hoppas ni fick ett härligt födelsedags firande. Thailand ja. I vinter åker vu också tillbaks till Thailand.

donken sa...

jäääklar ja! hummer har jag aldrig ätit. Smakar det som kräftor, eller jätteannorludna? :P
hoppas de inte blev alldeles jättesena med planet, och att de kom fram någorlunda i tid. :P
imorron är det måndag, då ska jag skicka din vinst och pengarna! ber så hemskt mycket om ursäkt för att det dröjt så förbaskat länge.. :(

pöss på dig!
ps. cheescake är föööör jävvla gott! :D
hälsa o gratta karln din!

Siita sa...

Vilken trevlig födelsedag, han blir väl mera firad när dom andra kommer hem idag. Grattis till han från mej oxå. Vad Noack ska bli glad idag när matte kommer hem. Kram

Anonym sa...

Vilken söndagslunch! Helt fantastiskt. Det skulle man ha ofta efter högmässan! :) Kram

Fenixmonas sa...

Vilken trevlig dag det måste ha varit för er alla, inte bara för födelsedagsbarnet! Hummer är gott fast jag äter lika gärna havskräftor...Är ju uppväxt med alla slags skaldjur och fisk...lite mer sällan blir det sådant här i uddevalla, för här har vi ju inte bekanta o vänner som fiskar. kramiz

Siita sa...

Hejsan. Dom heter något som likna Civipirri. När man steker dom sre dom ut som hundlortar. Har köpt påsen på LiDL. Kramar

Renee sa...

Vilket härligt födelsedagsfirande. Massor av godsaker.

ansepanse sa...

det blev ju en härlig födelsedag, grattis till Sibbe
kramar