söndag 9 januari 2011

Gamla minnen dyker upp från min barndom.

I middags, när jag var ute med Noack, så var det någorlunda väder ute. Solen sken faktiskt och det blåste inte. Snön fortsatte att töa bort, men det är mycket kvar. Än så är det halt på sina ställen, så man får passa sej för att inte halka. Jag hade broddar under mina stövlar, men man får vara försiktig och inte stöta ifrån med framdelen av foten.

Jag hade tänkt mej att vi skulle gå en speciell runda, först upp längs en cykelbana. Så skulle vi gå till höger runt om gamla Leofabriken. Noack bara satte sej ner och vägrade gå vidare. Va??? Han tog helt enkelt bandet (kopplet) i munnen och vände om och ville gå åt andra hållet över Ängelholmsvägen och vidare. Klart att han fick göra det.

Efter ett tag kom vi förbi ett stort buskage och där hörde jag småfåglar sjunga. Det var den första fågelsången jag hade hört på länge. Då kom jag att tänka på när jag var barn.



När jag var 2½ år blev jag diagnostiserad med TBC i lungorna. Mamma och Pappa hade haft en målare hemma, som skulle tapetsera till dom. Han hostade så konstigt och så fick dom reda på att han var TBC-sjuk. När så jag också började hosta, gick man snabbt till läkare och jag blev inlag på Kronprinsessan Lovisas Barnsjukhus. Där fick jag ligga till jag var ungefär 3 år.

Sen var jag ju tvungen att gå på regelbundna provtagningar. Vi bodde då i Traneberg i Stockholm och vi åkte spårvagn in till stan och gick genom parken ovanför Fridhemsplan för att komma till sjukhuset.

Jag minns alltså speciellt en gång på vintern. Vi gick genom parken och det var snö på marken. Det var då jag hörde småfåglar sjunga i buskagen. Mitt första minne av fågelsång överhuvudtaget.

Nu vet jag faktiskt inte om parken finns kvar överhuvudtaget, eftersom jag vet att Barnsjukhuset är rivet och man byggde det stora Polishuset där i stället. Jag bor ju inte där numera och besöken i Stockholm har inte innefattat nåt besök där.


 Är du intresserad av att läsa om sjukhuset kan du klicka på bilden och se vad som skrivs om Kronprinsessan Lovisas Barnsjukhus. Bilden har jag lånat från Wikipedia. Jag har fortfarande minnen från min vistelse där. Men det är nog ingen som är intresserad? Får se vad man skriver i mina kommentarer om det?

Dagens Citat:

Behärska din vrede

och du fattar kloka beslut.

Abi Taleb.

-------------------------------------------------------------------------------------------

Tack för att du tittade in hos mej! Jag blir jätteglad om du skriver en kommentar!

15 kommentarer:

Siita sa...

Oj har du haft TBC. Nog ingen annan här på bloggen. Vet du vem som vann kronan till att sätta kort i? Kram

Diana sa...

Lite läskigt att såna epedemisjukhus inte ligger längre bort i tiden än så. Jag har jobbat på Pålsjöhemmet som ju också är ett gammalt epedemisjukhus.

Tigris Predikantan sa...

Ovanlig sjukdom som blir vanligare igen nu när vi reser så mycket. Mina barn är alla vaccinerade.
Citatet försöker jag leva efter men det är världans svårt, för mig !
;)

vickan sa...

Usch då vad otäckt med TBC:n. Vi vaccinerar en hel del barn fortfarande mot denna otäcka sjukdom.
ja du här hemma är det också skithalt nu. Det var nästan så att jag föredrog att åka kana på ändan nerför trappan än att gå för halkrisken är stor vill jag påstå.

Anonym sa...

fint att ge vård gratis till fattiga barn!! kul med minnen även att det bottnade i ngt ledsamt
kram

diana sa...

Oj tbc, inte många man hör om som haft det. Min farmor vet jag dock hade det på 40-talet nere i Holland.

donken sa...

ooj jäklar. :( vad du varit med om!
fint skrivet däremot, fint minne liksom. :)

det är ett jävla levande i magen nu kan jag tala om, o massa värkar och skit. suck.. 4 veckor till? suck!

Fenixmonas sa...

TBC en fruktad sjukdom, som tyvärr åter igen blivit allt vanligare i vårt land, vilket den ökande invandringen tycks att bidragit till. Hemskt för ett litet barn att ligga på sjukhus förr...inte fick de ha med sig mamma så som idag...Kramiz

sara - mamma till wilda sa...

Ush! Men är du helt frisk nu då? Inga men från sjukdomen?

Du, jag älskar den låten. Brukar sjunga den för henne faktiskt =)

attis sa...

Gomorron i stugan. De tofflorna är det skönaste jag haft på fötterna på länge. Det måste vara jobbigt att som litet barn ligga på sjukhus så länge. Ha en toppendag.
Kram

Renee sa...

Min mamma hade tbc när hon var liten hon låg på sjukhus väldigt länge.

Anonym sa...

Oj! Vad bra att du klarade dig genom den där TBC-n! Jobbigt för både dig och dina föräldrar med en så lång sjukhusvistelse.

Anonym sa...

När fåglarna börjar sjunga, är det något stort på gång. VÅREN! Underbart, då kan hoppet börja spira! Kram

Kaffehörnan sa...

Fy kära vän, ingen rolig läsning
kram

Anonym sa...

sv: Ska bli intressant att få veta mer om din vistelse där!