torsdag 27 januari 2011

Mat och potatis, men mest blomster.

Recept på Sibbes korvlåda:

  • 1 falukorv.
  • hackad lök.
  • 4 dl Crème Fraiche.
  • Dijonsenap.
  • Torkad eller färsk persilja.
  • Potatis.
  • Morötter.
Skär falukorven i skivor och lägg i en ugnseldfast form.
Häll över den hackade löken.
Häll på ½ av Crème Fraichen, som du har blandat upp med Dijonsenap och persilja.
Sätt in i ugnen på 250 grader i 20 minuter.
Under tiden skalar och skär du potatis och morötter och förväll dem i förväg.
Lägg sen potatisen och morötterna över korven och häll över resten av Crème Fraichen.
Låt stå i ugnen i 10 minuter till med grillen på.

Resultatet kanongott:



Det här var vad jag egentligen hade tänkt berätta om idag och gick omkring och tog foton på. Jag är rätt mallig över mina blomster. Se här min Novemberkaktus, som blommade då. Den har börjat blomma igen. Det är ju rätt fantastiskt.


Så har jag mina orkidéer som jag har skrutit om tidigare. Dom är på gång igen.

Den här ovan  har blommat ett bra tag nu.


 Så är det en till på gång. Den har nyss börjat blomma igen.


 Den här har varit igång länge och har redan fällt en del blommor. Alla dessa har jag ju själv drivit upp efter att det började växa nya skott på en orkidé. Jag tog skotten och satte i krukor och alla satt igång utom en. Men det syns att det kommer den första blomsterstängeln på den också. Den står i köksfönstret med "Mamma", som tar sej en välbehövlig paus.


 Så här ser vårt fönster ut i vårt vardagssrum. Det är där blommorna står med morgonsol och ingen sol alls under dagarna. Om det nu har varit nån sol överhuvudtaget på ett långt tag. Men idag skiner den från en klarblå himmel med 2 graders kyla ute. Det är den duktige kocken Sibbe som sitter vid sin dator och tittar på allt möjligt om Side, dit vi reser i maj.


Det här är min andra "Barnkammare". Dom blommorna står i trapphuset, där det är lite svalare än inomhus i lägenheten. För det första står det en spräcklig blomma  som jag inte vet namnet på. Den fick Sibbe till sin 60-årsdag och denna är ändå en "dotter" till den ursprungliga. "Barnet" till den står i det förra fönstret.

I mitten står våra Mårbackapelargoner som var så fina i somras. Här ska jag ta skott så småningom och plantera om i lådorna på balkongen.

Till höger står en Benjaminfikus, som också har blivit för stor. Jag har "barn" till den också i det förra fönstret. De båda stora är alldeles för stora, så egentligen tänkte jag skriva lappar på dom att om nån vill, så går det att ta dom. Men ytterkrukorna vill jag ha kvar.

Dagens Citat:

Att ta medicin är inte roligt,

men att ha roligt är en bra medicin.

Japanskt Ordspråk.

-------------------------------------------------------------------------------------------
Tack för att du tittade in hos mej! Jag blir jätteglad om du skriver en kommentar!

18 kommentarer:

Anonym sa...

Korv i galakläder, låter helt suveränt!
Dina orkidéer trivs hemma hos dig förstår jag! Kram

Maria sa...

Ja dom var fina dom. Jag har en orkidé som har blommat, nästan, hela tiden sedan jag fick den för 5 år sedan. Nu är den på gång igen jätte roligt. Jag kanske skulle gjort korvlåda i stället ser jätte god ut men de blev korvgryta här med pasta.
Ha en go dag/kramizar

Fiskegubben sa...

korvlådan såg god ut, den får vi testa

syren sa...

Har också tre olika orkidéer och de blommar för fullt för tredje gången mina kaktusar blommar också rikligt varje år från nov till jan. Fina dina gröna växter är....

Anonym sa...

vilken massa fina blommór du har!! roligt att åka till side..
kram

Frogprincess sa...

Vilka vackra blommor. Jag har en stor och vid benjaminfikus som jag haft sen jag flyttade hemifrån för 20 år sedan. Den är nog en dryg meter hög och en och en halv meter vid... Satte glitter i den i julas i stället för julgran :-)

Siita sa...

Härlig käk. Sköna blommor. Snart är min bläckfisk orkidé på G igen. Kram

Siita sa...

Klart jag ska prova På det. Kramar. Nu är det kväller. Kram

Linda - En vimsig Mamma sa...

vilka fina bilder!! joda fast har de blitt fel hos frissan en gång så sitter det kvar =/ kram

Aurora sa...

Mums. jag har en likadan novemberkaktus som är drygt 20 år gammal. Blommar också den ett par ggr/år. Den är nästan 2 m i omkrets och väldigt "träig" innerst. Kram

Linda - En vimsig Mamma sa...

ja visst gör det de, men mitt växer så långsamt =(
nej astma är aldrig trevligt men både sambon och äldsta sonen har det så det är därför jag är säker på att de är det nu också =/

Ja dina bilder var jätte fina! kram

Linda - en vimsig Mamma sa...

ja precis, ja man skulle fan göra allt det hemma istället! =)

jo de är ju tyvärr så att man ligger i riskszon då =(

det är fel på din adress när du kommenterat så man kommer ej till din sida när man trycker på din länk!kram

Linda - En Vimsig Mamma sa...

oki så det kan bli =) ja för nu funkade det igen =)

jo tack det samma!!

oki tack för att du säger till! då blir det en ändring på färgen sen nu vid förnyelse av bloggen =) kram

Linda - En vimsig Mamma sa...

haha nej nej varför bli sur!? jag tyckee det är bra att mina läsare säger vad dom tycker om dom tycker och undrar något! vill ju göra det bra för alla! kram

Margit sa...

Den KORVGRATÄNGEN..verkar läcker!!! Den ska vi nog pröva på att göra...Lasse o jag. Räcker till några måltider.
Fina orchideér..du har..och som du satt och "drivit upp"
Det är så roligt när man får dem att blomma om...
Så ni skall till Side i maj! Side var Lasses och min första gemnsamma resa..nåra veckor efter vi hade träffats... Det var en mycket MINNESRIK..och spännande resa...
Kram!!!

Fenixmonas sa...

Gröna fingarar förstår jag, det växer så det knakar ! Kramiz

Fenixmonas sa...

Ja, Rosa Ljung flyttade till Torekov, bara 100 meter ifrån Biggan...men tyvärr så kursade de innan jag hann dit! Kramiz

Carina Sjölund sa...

Härligt käk! Och vilka underbara Orkider du har :) du har oxå gröna fingrar ser jag!
Ha en bra Fredag!
Kramen