lördag 1 januari 2011

Nyårsdagen och Carl Silvius Lindströms beskrivning av nyåret i Visby 1848

I går kväll hade vi våra allra bästa vänner på besök. De behövde slippa att sitta i sitt uthus i kylan. Jag har skrivit om deras besvär tidigare. Nu hade de just kommit hem från Gran Canaria med varmt och gott väder och här hemma är det inte så kul även om det just nu är att par grader plus.

De kom lite före sex och hade med sej en hel del drickbart trots att vi hade sagt ifrån att de inte skulle ha med sej nåt, för vi hade alla nödvändiga tillbehör. De hade med sej en flaska vin, en flaska champagne, en flaska Calvados och fyra thailändska öl, Singha. Tro bara inte att vi drack upp allt detta. Det hade inte gått. Vi började i alla fall att avsmaka Calvadosen och det var väl sisådär. Vi hade tänkt att bjuda på glögg, men den fick stå över.

För en gångs skull var det jag som lagade maten. Det brukar bli så, när vi har besök. Sibbe gjorde förstås en god sallad, som vi började med. Till det drack vi snaps, Angostura, som inte har gått att finna förut på Systemet.

Så hade jag börjat redan dagen innan med att steka fläskytterfilé i ugnen. Den hade jag lagt i marinad först, så den kom att smaka riktigt gott. Till det gjorde jag klyftpotatis, morötter och lite andra grönsaker som jag bakade i ugnen och värmde filén tillsammans med det när det började bli färdigt. Jag stekte champinjoner och hade i såsen, som jag fick smak från stekskyn. Det blev verkligen lyckat. Alla åt som galningar. Tacksamt, när man har gjort sej till. Så drack vi rött vin till maten.




Vad är nu det här? Jo, jag gjorde en cheesecake dagen före också. Det var meningen att den skulle frysas. Men vi hade ingen plats i frysen, så jag ställde den på balkongen och räknade med kallt väder. Men temperaturen steg så den frös inte alls. Jag brukar inte dekorera caken, men fick för mej att vispa ytterligare grädde, mosa röda vinbär och garnera med vinbärsklasar.  Men se det gick inte vägen så det blev snyggt, för digestivesmulorna fastnade och följde med all dekoren. Gott blev det i alla fall. Det är inte mycket kvar av den nu, så den går helt åt idag till eftermiddagskaffet. Vi hade den med kaffe, som dessert med lite starkare drycker till också.

╔═════════ ೋღ❤ღೋ ═════════╗
*~*~ ♥ ♥ ♥ HAPPY NEW YEAR ♥ ♥ ♥ ~*~*
~ till er alla! To all of you!~
╚═════════ ೋღ❤ღೋ ═════════╝
❤♫❤♫❤.•*¨`*•..¸♥☼♥ ¸.•*¨`*•.♫❤♫❤♫❤
...
Så gick vi ut på balkongen och tittade på fyrverkerierna vid 12-slaget och skålade i Champanj.



Ytterligare ett utdrag med förnumstigheter ur Calles Dagbok. Bilden här har Calle ritat. Han var duktig med sånt. De bodde mittemot den här ruinen, Sankt Drotten. Man ser lite av gaveln på deras hus till vänster i bild.



Den 1 Januarii (1848)



Ett år har flytt, ett nytt inträder det 1848de efter Vår Herres Jesu Christii Födelse. Må lycka och framgång öfverallt följa i dess spår.


Der råder en sed kring hela Sverige, och kanske äfven i flera länder, att gå kring till alla bekanta och önska, såsom det heter ”Godt, nytt år”. Många anse denna sed narraktig, andra åter icke narraktig. Jag för min lilla person är af de förres tankar. Ty hvad tjenar allt detta fjesk till, ett godt, nytt år kommer nog, ifall det är vår Herres vilja, vår önskan förutan. Men efter nu den dumma seden rår, så måste det så vara. De icke fleste, men klokaste hålla sig vanligtvis hemma. Men det finnas åter de, som anse det narraktigt, men dock äro tvungne, såsom t.ex. Embetsmänner, som skola upvakta Landshöfdingen, Biskopen och hvad de alle-samman heta. Andra åter skicka visitkort i stället att gå sjelfve. Men tyvärr, de flesta, springa iväg likt galningar och önska. De spöka ut i de grannaste kläder, men Gud vet hvad derunder döljes.


Nog af, hela stan hvimlade af sådana narrar. Allt detta midt under Gudstjensten. På eftermiddagen sysselsatte jag mig med än att läsa än att leka m.m. På förmiddagen yrade och snögade det litet. På eftermiddagen upphörde detta.


Här har han ritat en av portarna som går in i Visby



Så har han ritat en hyllning till sin förälskelse Theresia Wallgren. Glöm inte att han bara var fjorton år gammal.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tack för att du tittade in hos mej! Jag blir jätteglad om du skriver en kommentar!
 



13 kommentarer:

Siita sa...

Hejsan Gilla. God fortsättning. Här blev det en lugn kväll med Babsan o after shaw. I kväll blir det mera fart för Thea kommer snart o ska sova här. Kram

Mi sa...

Hejsan! Mysigt med gäster o god mat. snö och blåst hos mig o ett par minus.
Önskar dig en god fortsättning med många varma kramar!

Sussi sa...

Även en "misslyckad" kaka brukar blir god :)
Maten du gjorde lät jättegod..

Jag kommer ihåg när du skrev om dina vänner och deras vattenskada. Stackars dom! Inte kul att bo i ett uthus i den här kylan..

God fortsättning
Kramisar

Frogprincess sa...

Hej och god fortsättning :-)
Låter som att ni hade en fin nyårsafton. Menyn här var räkpanna med ris och faktiskt cheesecake till efterrätt. MEN vi gör aldrig digestivesmulorna utan fryser bara ostsmeten, blir som underbar glass :-)

Maria sa...

Mums de låter gott. Vi åt också gott o njöt av en lugn kväll. Ha en go fortsättning
Kramizar från torpet

sara - mamma till wilda sa...

Lät som entrevlig kväll minsann. Trots en ofrusen cheesecake hahaha

sara - mamma till wilda sa...

hahahaha När jag träffade en tjej och hennes dotter som jag lärt känna via bloggen var det precis som vi var bästa kompisar. Man vet ju allt om varandra. Jag är dessutom väldigt öppen om allt

Fenixmonas sa...

Bara fjorton år och så välformulerad!! Så fint ni hade det med vännerna, såg väldigt läckert och festligt ut! Kramiz!1

Anonym sa...

Vilken trevlig kväll ni hade! Jag minns (på tal om historia) att mina föräldrar drack angosturasnaps på högtider, så visst har väl det funnits på systemet förr??
Kram och ha ett härligt nytt år!

Sussi sa...

Sv. Nej precis.. Leken är roligare om man är några stycken. Sen kan man välja om alla ska göra uppdrag eller bara några. Kul är det..

Hoppas verkligen era vänner får huset fixat snart så dom kan flytta in och få en riktigt toalett inne igen..

Kramisar

Carina Sjölund sa...

Vilken trevlig kväll ni verkar haft :)
Min helg har oxå varit ganska bra, trots att jag har jobbat!
Kramen och god fortsättning på det nya åtet :))

Fenixmonas sa...

Ja, precis så brukar jag fixa invägningen hemma, men i Side får vi dra iväg en bra bit bort för att kolla vikte...nu slipper vi det!Så himla trevligt det vore om ni kom ner till Side och var med på festen! Ska gärna guida er runt i Side! Där är underbart maj.juni! kramiz

Marie-Louise sa...

Lät som en mycket god meny ni bjöd på.
Vad bra han ritar och ja hans dagboksantecknar är verkligen "roliga" och finurliga.
God fortsättning!