fredag 7 januari 2011

Noack, God mat och Let´s Dance

Efter lunchen idag gick vi ut på en ordentlig promenad alla tre. Gilla, Sibbe och Noack. Det var ordentligt fint väder med sol idag och den har ju gjort att snön töade lite.


Här letar Noack efter nåt under all snön. Han läser nämligen dagstidningen ordentligt, så han kan nosa sej till vem som har varit där förut.



Här blev det ännu mer fördjupad läsning.


Nu ser han faktiskt lite sur ut, för att vi ville att han skulle följa med oss och inte bara läsa tidningen.



Men här var det ytterligare nåt intressant under snön.



Det är lite svårt att få honom stilla till en riktigt fin bild. Han är ju snabb och flitig. Jag hade ju önskat mej att han kunde posera lite för mej, men nej.


Här står han stilla ett ögonblick i alla fall. Det kom nämligen två stycken söta små vovvar, så jag kände mej tvungen att koppla honom. Han får gå utan kopplet när det inte är några hundar i närheten.

För en Berner Sennen är ingen vanlig hund precis. Hans uppgift här i livet är att vara vakthund, draghund och vallhund. Han har visserligen inte lärt sej att dra en pulka ens en gång, men stark är han och när det är halt, vågar jag inte ha honom i koppel för mycket. Han kan i ivern dra iväg med mej och då är det ju risk för att jag halkar. Sibbe har honom inte alls när vi är tillsammans ute och går, för han går ju med sin krycka. Men han går ut själv med honom varje dag ändå. Speciellt på morgonen, eftersom jag är så morgontrött.



När vi skulle gå hem, skulle Sibbe gå till affären för lite inköp och jag skulle gå hem med Noack och sätta på eftermiddagskaffet. När Noack såg att Sibbe försvann kunde jag nästan inte styra honom. Han stod och tittade efter Sibbe och jag fick dra iväg med honom.



Detta blev vår eminenta middagsmat idag. Det är förstås Sibbe som lagade den. Han är fena på att laga mat i ugnen i en form. Först förkokar han potatis och morötter och purjolök i skivor, lätt. Så lägger han det i botten på formen och lägger den kryddade och avsmakade köttfärsen ovanpå. Så finns det djupfrysta blandade grönsaker i formen också med potatisblandningen överst. Ovanpå det lade han Crème Fraiche, som han hade blandat ut med lite vatten.


Detta var min portion och maten kommer att räcka till en gång till.

Ja, så var det Let´s Dance förstås. Det kan vi inte missa nån av oss. Vi kan nog hålla med juryns och publikens val, att Alexander Ryback var jättebra.

Alexander Rybak Foto: TV4

Klicka på bilden så kommer du till TV4s sida. För tillfället är detta största nyheten där.

Vi tyckte också att Figge & Oksana var jättebra och även Tina Törner dansade fint med Tobias. Andreas & Sigrid dansade ChaCha och Andreas fick alla att vråla av skratt med sin replik till Tony Irving, när han sa att Andreas skulle försöka hålla munnen mera stängd. Se det på TV4 här ovan.

Dagens Citat:

Som man bemöter andra

blir man själv bemött.

Latinskt (Phaedrus)

-------------------------------------------------------------------------------------------

Tack för att du tittade in hos mej! Jag blir jätteglad om du skriver en kommentar!

 

12 kommentarer:

Anonym sa...

ett citat som jag försöker leva efter. ser inte lets dance men det är säkert bra
kram

Fenixmonas sa...

Godmorgon i stugan denna lördag! Töade lite här också igår så Crsare och jag var runt och fotograferade lite när jag kom hem från jobbet. Solen sken och det var riktigt behagligt ute.
Så god maten ser ut...tror inte min gubbe har lagat mat någon gång, fast han påstår att han är bra på detta...hehehe...Han har i alla fall inte visat det på de senaste 28 åren! Kramiz

Fenixmonas sa...

Jo, tyvärr så gick alla bilder förlorade efter Tr...jag har ju titlarna i alfabetisk ordning och ingenting efter Tr fick killen tag på...Min kunskap är begränsad så jag vet inte vad han gjorde...kramiz

Siita sa...

God morgon. Satt oxå o tittade på dansen. Helt ok. Kram

Anonym sa...

Dottern har också en hund som leker bonde, dvs. plöjer i snön med nosen, medan den andra hunden håller huvudet högt när det gäller snö! Kram

Diana sa...

God morgon!
Vad härligt att vara hundvakt! Noack verkar vara en riktig goding även om jag kan tänka mig att det är sitt lilla jobb med en så stor hund. :)

Anniepie sa...

Heej! :D jaa, samma här. Men det ska de bli ändring på tycker jag! :)Fin hund minsann! :) Sv: visst var han jättebra norsken! ;) hihi ha en bra dag nu. Kramar

vickan sa...

Här hemma kollade vi också på lets dance och det ser ut som att vi haft ungefär samma favoriter du och jag. ja tänk vad hundar är härliga. Jag var hem till en familj häromdagen som hade såna små vita ulltossar till vovvar och de skulle ha valpar i Maj. Snacka om att jag är sugen. Vet bara inte hur det ska gå till att jag ska få in en hund i det här huset : ( Får fundera vidare.

Carina Sjölund sa...

Tittade oxå på dansandet igår!
Vovvarna är så härliga när dom stoppar hela huvudet i snön så där :)
Jag tror du hör små råttor där under.
Kram och ha en go Lördag!

Anonym sa...

att hålla sig till sanningne är bäst för det allra mesta
kram

Mi sa...

Fina bilder på Noack. Härligt. vinter ser så fin ut på bild, haha.
Jag såg också på Lets Dance. tycker att de flesta höll jämn nivå på dansen. Jag ser fram emot nästa del.
Kramar och ha en fin lördag Gilla.

Maria sa...

Ja ni ser ut att ha haft en go promenad i alla fall Noack. Jag tror snön förstärker lukterna för min Kajsa är väldigt nosig när snön har kommit.
Ha det gott/kramen