lördag 30 juli 2011

Helsingborgsfestivalen 2011.

Nu har Helsingborgsfestivalen satt igång.
Den satt igång i torsdags.
Det är som vanligt på festivalerna att man serverar mat i vartenda hörn och att det säljs olika saker överallt.
Även vi ville se lite av den  och det här var det första vi såg, sen vi hade stigit av bussen.
På och framför en scen dansade man Linedance.
Här är en bild till från vår Entré.

På det här torget framför Dunkers Kulturhus fanns det en hel del ställen som sålde mat och dryck av skilda slag.
Där vi satt vid ett bord såg vi den här trevliga dansuppvisningen.
Vi blev bekanta med ett par från Kungsbacka, som brukar komma hit för Festivalerna.
Vi hade jättetrevligt ihop.
Så kan du se ett par olika dansstilar på Festivalen i den här filmen.

Sen gick vi ut på Drottninggatan och här började man se de olika stånden.
Här ser du ett Langosstånd med Rådhuset i bakgrunden.
Det sägs att Langos är det mest populära under Festivalen, men vi smakade inte det, utan kinesisk mat ute på torget.
Min mat var jättestark, men jag glömde fota vår mat för en gångs skull.
Det smakade jättegott trots styrkan i smaken. 
Som vanligt så fanns det ju saker för barnen också.
Det här var ett stånd med ballonger. 
Lite indianinspirerat fanns det här med trummor och annat.
Klart att det finns ett tivoli också.
Här syns det ett Pariserhjul.
Tivolit ligger mitt emot den gamla järnvägsstationen, där man förr kunde åka med de danska färjorna, som idag innehåller ett nöjespalats och faktiskt heter The Tivoli. 
Här ser du en gång till namnet på den maträtt, som tydligen är mest populär.
Men vi äter inte Langos, för det är inte varm mat och det undviker vi, så man inte blir dålig i magen. 
Här samsas nåt av Tivolits nöjesutbud med Sjöfartsgudinnan i inre hamnen.
Klicka på bilden får du se närmare på hamnarna i Helsingborg. 
Här är det också en bild från Inre Hamnen.
Sen hamnade vi vid Petters på Konsul Olssons plats, där vi fick höra lite på Helsingborgs Big Band.
Men tyvärr var det fullsatt överallt, så Sibbe fick inte sitta, så det blev bussen hem igen istället.
Så här kan du njuta av vår avslutning av Festivalen.

Dagens Citat.

Det som kommer från hjärtat,

går till hjärtat.

England.
*****************************************************************************

Glöm inte min Reseblogg. Klicka på jordgloben så kommer du dit.

Tack för att du tittade in hos mej! Jag blir jätteglad om du skriver en kommentar! ♥ ♥ ♥
 

15 kommentarer:

Anonym sa...

Jag älskar sådana festivaler. Vi har vårt kulturkalas den 16-24 augusti. Då bor vi nästan i stan! :) Kram

donken sa...

Så härligt! Jag skulle vilja testa andas in från en helium ballong nån gång, det har jag aldrig gjort.. för de är så himla dyra. hehe :P
jag har en kompis som är där nere på festivalen nu, de skulle titta på joddla med siv igår, tror jag det var. ;)
men langos serveras väl varmt? har jag iaf för mig. ;) men det kanske olika för olika personer som gör dem. :P

Siita sa...

Vilken toppenfestival. I dina kvarter, som någon sjöng. Kram

donken sa...

ja jag tror det, om jag nu skulle göra rätt, när man ska andas in det. haha.. kanske blir helt fel och jag får basröst istället, hahahhaa... "vi ska sy o vi ska sticka...lallala" ja jo, jag vill testa. NÅN gång, ska jag minsann prova heliumballong. haha! ;)

loppisar vill jag på åh så många fler, men det gäller ju att hitta reda på dem med, ocvh vem man ska snacka med. kanske står på kommunens hemsida om de har nåt.. finns ju i min gamla hemstad iallafall vet jag. kanske man ska sälja där med. Om det är fint väder...! :)

Siita sa...

God morgon Gilla. Prova du langos det är toppen. Dom är inte kalla, men inte heller varma. Ätbara direkt. Brukar köpa det när det är marknad här. Kram

Vicke sa...

vilken mysig festival ni har, jag ska ta mig dit någon gång, ha en fin dag nu

Nett sa...

Härligt med festivaler, hade ingen aning att det var dessa dagar, insåg det när vi var där att vi hade helt enkelt bokat fel dagar. Kram

biggan sa...

vi missade festivalen i år, eftersom det var spelning här hemma, trist men så är det ibland. ni får hojta opp ni åker opp hit någon gång, jag sätter gärna på kaffet :) kramar biggan

Anonym sa...

Det är väldans trevligt med festivaler :-)

sv: Jag är lite "rädd" för ryggsäckar sen jag blev av med lite grejer i Paris då jag hoppade på kryckor och av den anledningen hade ryggsäck.
Fast i regnskogen är det inte så mycket folk, och dessutom kan man typ ha den på magen ifall man bara använder ena remmen :-)

wiper sa...

Massor av härliga och fina bilder du tagit från festivalen. Det känns så lockande så man hade velat vara där. Kul att få se klippet från linedancen också. Jag älskar storband så det var kul med klippet.

Vad härligt ni haft det på festivalen och det ser ut att vara ett stort folkmyller. Jag har aldrig ätit Langos så jag vet inte ens vad det är för mat. Nu blev jag nyfiken och skall googla på denna rätt.

Antar att festivalen pågår i dag också.

Ha en toppensöndag också
kram

Viktkamp sa...

Åh langos :D Längtar till malmöfestivalen så att man får äta det ;) Hihi

Nett sa...

Ja inte är det så att man orkar med att vara överallt och se allt, kan tro att nån dag skulle räcka till gott och väl. Kram

Sus sa...

Hmmm...borde tagit mig dit, tusan också! men 2012 :-D
Kraaaaam

Junitjje sa...

Vilket bra citat!!
Så roligt med festival!

vickan sa...

kul med festivaler och linedance är ju så kul! Vilka fina bilder du fick av festivalen. Här hemma har vi noramarken snart. Ingen festival direkt men ganska känd ändå. Det brukar komma busslaster hit till den marknaden.