tisdag 19 juli 2011

Riktigt flitig i förmiddags och fick ihop det till en lång promenad på eftermiddagen.

För ett tag sen visade jag att jag hade virkat ett par runda dukar och broderat ett par bokstäver. Det var ju meningen att det skulle bli kuddvar, till mina runda prydnadskuddar, för de gamla brodyrvaren hade slitits ut under åren.
Så här såg det ena broderiet ut.
Och så här det andra. Det är våra initialer.
Den runda duken är redan fastsydd på tyget till kuddvaret.
Idag skulle de äntligen bli färdiga, trodde jag. Det är nämligen inte det lättaste att sy i ett blixtlås till en rund kudde, så det går att ta av varen till tvätt.

Jag började med ett och lyckades dra blixtlåsdragaren rätt ut och den gick inte att sätta i igen. Jag var nämligen snål och skulle använda mej av de gamla blixtlåsen. Så nu gäller det att köpa ett nytt blixtlås till den ena kudden.
 Men den andra är färdigsydd och helt klar.
Så ser den ut på den ena och den andra sidan. Jag blev nöjd faktiskt.
Jag har ju förmånen att inneha en overlockmaskin, så man kan kasta snygga sömmar. Så när jag fick en idé var jag snabb att använda den och ändra på ett par leggings. De köpte jag nånstans förra året, men kunde inte använda dom, för jag fick tjocka rulsor på benen. Det  var såna man inte fick prova innan. Så jag hade köpt dom på vinst och förlust.

Men nu kapade jag dom lite och fick bort spetsen nertill. Det var den som var för trång. Jag overlockade benen och sydde sen fast en annan spets. Det var en egenvirkad spets, som hade legat i många år. Så jag chansade och resultatet blev bra tycker jag. Jag hade dom nämligen på mej, när vi var ute på en riktigt lång promenad på eftermiddagen.
För ungefär ett år sen tog jag den här bilden på Sibbes ena barnbarns barn, när han och hans familj var här och hälsade på i Helsingborg.

Idag kom de ner hit igen och just idag fyller gossen 3 år. Grattis gubbelille! Vi har inte träffat varann ännu, för de ska inte bo hos oss. Men vi ses nog i morgon kanske.

Det var just den här bilden jag tänkte på, när vi var ute på promenaden i eftermiddags och jag hittade den här busken. Jag har glömt så mycket att jag inte vet vad den heter. Men jag fick hjälp av 4U2 så nu vet jag att det är en hortensia. Jag visste att den skiftar färg beroende på vad för slags jord den växer i.

Den här är ju mest rosa men har ett par ljusblåa blommor också.

Dagens Citat:

Ta dej samman

och gör nåt onyttigt!

Okänd
********************************************************************************
Glöm inte min Reseblogg. Klicka på jordgloben så kommer du dit.
Tack för att du tittade in hos mej! Jag blir jätteglad om du skriver en kommentar! ♥ ♥ ♥
 

15 kommentarer:

4U2 sa...

Är det inte hortensia? Fin kudde!

Sus sa...

Vad duktig du är på att sy! Vackra kuddar!
Jag är glad om jag kan få till ett par panelgardener :)
Vilken praktfull Hortensia! Ja det ska va nån mineral eller så som behåller den blå, men den är fin ändå!
Kraaam

Fenixmonas sa...

Visst är det Hortensia och de ändrar färg beroende på kalkhalten i joden.
Så händig du är! Jag är nöjd om jag lyckas att fålla upp gadiner o laga spruckna sömmar...kramiz!!

Siita sa...

God morgon Gilla. Så det är därför som hortensian skiftar färg. Har alltid undrat. Den finns ju vit, blå o rosa. Ha det gott. Kramar

Hebbe sa...

Mors,,Snyggt jobbat,,dragkedjan fixar du nog lika bra,,ha en skön dag med den 3 årige lille gubben.Kram.

Vicke sa...

du är duktig, det blir fint, ha en bra dag nu

Nett sa...

Så fin kudde, gillar virkat :) Ganska smart att sätta sptest på leggings, jag har vanlig symaskin men ingen overlock, men har alltid velat haft en. Kram

ansepanse sa...

vad fina de blev dina kuddar :) och fiffigt att sy en spets nertill på byxorna :)
jo hortensia heter den och är underbart vacker
kramar

Viktkamp sa...

hortensia är underbart vacker =)

Hebbe sa...

Hej du,,ja klart det blir fint,,men det kan gå åt skogen även om man kan,,snyggt blev det i alla fall..Haé kram.

Nett sa...

Vanligt att spetsen på leggings är för trånga, det har även jag upptäckt, de är väl tillverkade till de som har supersmala vader ;) Hoppas att du har haft en bra dag. Kram

Anonym sa...

Du har verkligen flinka fingrar..... jag skulle sabba alltihop om jag försökte :) Kram

anniepiie sa...

Va duktig du är, så fint så! :D Kan du se någon bild nu?? Jag köpte dom på torget så har inte plockat dom själv,men är minst likagoda,godare änköpta iaf! ;) hihi Kram

Anonym sa...

Hej du,,Ja verkligen,när jag är i stugan,i skogen så ser jag inte en människa,,så när jag vill prata med någon då blir det 1 mil i bil..Jag vill försöka förmedla vad jag känner med ord och bild,Tack för dina ord.Haé Kramen.

Anonym sa...

Vilka Kul historier!
Skrattade hjärtligt åt den första!
:)
Citatet här passar in på mig varje dag,
jag gör absolut inget nyttigt alls mer än äter.
:)
Kram
Stevie