söndag 24 juli 2011

Jag har läst ännu en bok.

Jag har just läst ut ytterligare en bok. Den heter Under jorden i Villette och är skriven av Ingrid Hedström.
Den handlar om att en journalist har hittats mördad i en malmlast på en pråm i Villette, som ligger i Belgien. Det är en helt påhittad stad i närheten av Brüssel.

Det hade hänt en gruvkatastrof i staden på 1950-talet och i den dödades 162 arbetare. Journalisten var utsänd att göra en undersökning om katastrofen, men hann bli mördad utan att ha börjat ordentligt.

En undersökningsdomare, Martine Poirot, börjar utreda fallet och kommer på korruption och svindlande affärer. Ledtrådarna leder till ett litet gruvsamhälle Hanaberget i den svenska Bergslagen.
Men det sker ett nytt mord i Villette, så Martine förstår att hennes eget liv också är hotat.

Det är en mycket spännande bok och jag tycker att den är bra och läsvärd.

Nästa bok, som jag just har börjat på heter Justine, Rachans hämnd av Bodil Mårtensson. Det är också en kriminalroman och det ska bli roligt att läsa den, för Bodil bor i Helsingborg och boken lär handla mycket om vår hemstad. Jag har inte läst nån bok av henne tidigare.

Du tycker kanske att det är konstigt att jag bara skriver om deckare. Jag har ju tidigare berättat att jag får böcker genom Sibbes dotter och hennes svärdotter. De har ordnat med bibiliotek på sina arbetsplatser, där man lägger sin lästa bok och kan ta en i biblioteket i stället. Tydligen är det deckare som är mest poppis. För det är nästan bara såna, som jag får att läsa.

Men jag har själv köpt en del böcker också. För tillfället har jag 13 egna olästa böcker i hyllan. Men då är det faktiskt andra sorter också.

Dagens Citat:

Rynkor ska bara visa

var ett leende har suttit.

Mark Twain.
**********************************************************************
Glöm inte min Reseblogg. Klicka på jordgloben så kommer du dit.

Tack för att du tittade in hos mej! Jag blir jätteglad om du skriver en kommentar! ♥ ♥ ♥
 

7 kommentarer:

Fenixmonas sa...

Morning! Jag läser mycket jag också, gillar deckare och psykologiska romaner...men är även "allätare" och läser också mycket annat.
Ja, som vännen Ingela skrev, så vore det ju bättre att flygbolagen informerade om kostnaden för övervikt när folk åker dit, inte när de åker därifrån. Kramiz

wiper sa...

Skall tipsa min man om dessa böcker. Tack!

Bra citat ;)

Ha en fin dag
kram

Vicke sa...

tack för dom tipsen, ha en fin dag nu

Nett sa...

Vädret har ju varit bättre idag, men nu duggar det lätt, vi skall ut och ta oss en bit mat nu tänkte vi, sedan är det sista natten här. Ha en fin kväll. Kram

Carina Sjölund sa...

Tack för boktipset! Alltid roligt att få nya tips :)
Kramen på dig♥

vickan sa...

Jag läser sällan deckare. Läser mest själbiografiska böcker. Läste en bra, gripande bok för nån vecka sen som hette Blondie. Handlade om en 60 årig kvinna som skrev om sitt liv från barndom till nu. Hur händelser gjorde att hon drevs till att leva hela sitt liv i knarkets våld men med hoppet levande hela tiden. Den var sjukt bra.

Anonym sa...

bra citat. vi har oxå så på jobbbet
kram