måndag 1 oktober 2012

Mikaeli Marknad.


Idag har det varit slött igen. Men jag tänker visa lite bilder från igår istället. Vi var ju på Fredriksdals Friluftsmuseum och firade Mickelsmäss. De ordnar en sån mässa varje år vid skördetid, och säljer sina egna ekologiska varor. Men det finns ju andra som säljer från sina gårdar och så vidare.
Vi lyckades hitta våra vänner Kristina och Lasse nästan med en gång vi kom dit. De hade då varit där redan en timma. Så vi satte oss vid deras bänk och snackade tills hon och jag begav oss in i en lada, där man sålde olika saker, som ostar, godis med mera. Killarna satt kvar medan vi var ute och rekognoserade. 

 Här ser vi fina nybakade bröd.
 En bamseost, Parmigiana Reggiana. Man fick smaka sig fram här och där. Den här osten var god.
 Så blev det en hel del ostar i den här montern.
 Den här osten hette så gulligt att jag var tvungen att fota ytterligare en ost.
 Här visade man prydnadspumpor i olika storlekar och färger.
 Mera dekorpumpor och annat fint.
 Vilken fin vägvisare till Lillarydsgården. Jag tyckte så mycket om rullebören. Tänk på att vi är i Skåne!
 Det här stod utanför ”bageriet”, som hade en stenugn. Brödet var tyvärr slut, men man höll på att jäsa en ny deg för att baka mer i stenugnen. 
 Tillbehör till baket utanför ”bageriet”.
 Här står en pigg tjej i sin fina hembygdsdräkt och visar äppelsorter och vad man kunde göra av äpplena.
 Jag blev mest imponerad av den fina gamla vågen. Vem blir inte det? Han var ju också finklädd för dagen.
 Nu är vi på väg ut från Fredriksdal. Det syns att hösten är på väg. Det fanns mycket mer att se, än vad jag har visat här.
Det som står uppträtt på ”pinnarna” är äpplen. De kallades för äppelspiror och var en installation av skolstaden. 

Vi var alltså på väg hem, för vi hade bjudit våra vänner hem på middag. En sak är säker, när vi träffar dem kan vi inte sluta att prata om allt möjligt i världen. 
Maten var god. Det blev pasta med köttfärssås, som Sibbe hade lagat till. 

Så skulle jag vispa grädde till bakelser av rulltårta och god sylt. Jag hade ställt ner skålen med grädden i vasken och skulle bara ta fram vispen, så kom Gubben min och satte på vattenkranen för att ha till sin medicin. Jag fick tag på kranen och stängde av den och det var snabbt. Grädden gick att vispa upp något, men den var inte av bästa sort. "Bakelserna" gick ner i alla fall och vi hade några trevliga timmar tillsammans.

Dagens Citat: 
Många lever med en så förbluffande rutin, 
att det är svårt att tro 
att de lever för första gången. 
Stanislaw Jerzy Lec.

♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥

Glöm inte min Reseblogg. Klicka på jordgloben så kommer du dit.
Tack för att du tittade in hos mej! Jag blir jätteglad om du skriver en kommentar! ♥ ♥ ♥

16 kommentarer:

Augusta sa...

Härliga bilder av god mat med kvalite. Men oftast för dyr för min plånbok.

Tur att du hann rädda grädden från gubbens framfart, hihi :)

Kram till er

Maria sa...

Så mycket ni fick se av alla de slag. Nu är det länge sedan jag var på någon marknad.
För många år sedan var vi ett gäng tjejer som var på marknader och visade hur man separerade mjölk å kärnade smör förr i tiden.
Ja de e roliga minnen.
Ha en fin dag/kramen

Siita sa...

God morgon. Vilken härlig marknad, annat än våra häromkring. Snygg gammal våg var det o skottkärran med. På våra marknader är det mest korv o krimskrams. Kram

Aurora sa...

vilken mysig mässa. Jag hade nog köpt mycket av det goda. kram

Browneyedgirl sa...

JAg älskar sådana marknader =) Ser sååå mysigt ut. Tack snälla du för din söta kommentar hos mig, den värmde. Ha en fin dag! Kramen

Yvonne sa...

Så härligt ni hade det med era goda vänner.Det är gott att ha vänner! Kram!

ansepanse sa...

vilken incident, tur att du var snabb så att du hann rädda grädden ändå, jättefina bilder från marknaden, en genomtrevlig dag med vänner förstår jag,dagens citat gillar jag
kramar

Yvonne sa...

Tack för kramen!!! Oj då !! har du varit med och sjungt i Helsinborgs Konserthuskör då har du ju kunnat sjunga bra.Träkigt att du har fått astma.Vänner är en rikedom.Kram!

Yvonne sa...

WOW!!!! Då var du ju en duktig sångerska.. Kram!

kaffehörnan sa...

Vad underbart du varit på fina bilder, så härligt konstnärligt med äpplen. kram

Veiken sa...

Jag älskar ost och just sådana "fina" ostar är himmelskt! Roligt med en sådan trevlig marknad! :) En gång bodde jag på Mickelsmässogatan... Kul. Kram

Yvonne sa...

Du hade många strängar på din lyra. Men man vet aldrig hur det hade blivet om du inte hade fått dina underbara barn.Och det är inget att spekulera i heller.Du och Sibbe har det så underbart idag så njut av det!!!Vilket jag tror att du gör. Kram!

Yvonne sa...

Jag vet att Sibbe och du har träffats senare. Men ni ser ut att ha det så gott tillsammans. Kram!

ansepanse sa...

Sv: pannkakor gjorda på grädde kan inte annat än bli goda :) eller? vad har ni på dem sedan då?
kramar

ansepanse sa...

Sv: jaså pannkakssmet på enbart vatten, det låter bra tycker jag, vad har han mer i? är det bara vetemjöl? har du recept?
kramar

Yvonne sa...

Men ni ser ut att ha det mysigt! Kram!