tisdag 9 oktober 2012

Lite nostalgi igen.


I går åkte vi till Ängelholm och beställde tid att byta till vinterdäcken hos vår verkstad. Inte för att vi ska göra det nu utan det blir i början på november. 

Då passade vi på att gå till Brännborns och titta i deras klädbutik. De har fått in många fina saker för hösten. Sen blev det en kopp kaffe i fiket som ligger intill. Vi beställde varsin äppelkaka med vaniljsås till.
Så tyckte vi att vi skulle åka upp på Hallandsåsen och kolla in hur det ser ut nu med Sibbes gamla stuga, som han sålde för snart 15 år sen till en tysk familj. Den ligger i ett från början enbart friluftsstuguområde, som heter Lerbäckshult. Men numera finns det massor av åretrunthus där. Det stämmer inte med vår syn på omgivningarna.

Så här såg stugan ut på vintern på ”vår” tid. Den är faluröd och har svarta knutar och gröna fönsterkarmar. Färgen är lite mörkare än vad den var i verkligheten. De gamla bilderna är scannade och har kanske inte riktigt rätta färger.
Och nu ser det ut så här. Stugan ser riktigt fin ut, men när man kollar närmare, så är den mycket sliten. Det är lite för knallröd färg på den, tycker vi. Den fina naturträdgården är mer eller mindre sammanvuxen. Det syns inte här riktigt. Men till vänster saknar jag stenpartiet, som numera är alldeles igenvuxet.
Det var lite känsligt att se, att allt arbete då har gått till spillo. Så här kunde stenpartiet se ut.

Här blommade varje vår en massa lupiner, men nu är det enbart stora buskage.

Jag tog den här bilden på en ensam rosenknopp, som verkligen var vacker.
Så körde vi en runda runt hela området och kikade. Det var mycket som hade förändrats sen vi var där på somrarna. 

Det enda stället vi inte var på var vid poolen, som ingår i sam-fälligheten, med bastuanläggning och tennisbana med mera. Poolen såg ut så här en gång i tiden. På sommaren innan jag körde in till stan och min butik, så simmade jag 1000 meter varje morgon här.

Dagens Citat: 
De sanningar vi inte vill höra, 
är nyttigast för oss att lyssna till. 
Kinesiskt Ordspråk.

♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥

Glöm inte min Reseblogg. Klicka på jordgloben så kommer du dit.
Tack för att du tittade in hos mej! Jag blir jätteglad om du skriver en kommentar! ♥ ♥ ♥
 

9 kommentarer:

Yvonne sa...

Så tråkigt när det blir så förfallet.. Ska börja läsa boken ikväll.Natti på dej!Kram!

Siita sa...

God morgon. Jag gjorde som ni, åkte o kolla på huset där jag föddes o bodde mina första 133år. Inte alls mitt hem längre. Men det är väl tidens gång. Kram

Yvonne sa...

Godmorgon vännen! ha en bra dag! Morgonkram!

Nett sa...

Godmorgon!

Så trist när det förfaller, antar att de har väl kanske inte den tiden om de har den som sommarstuga och bor i Tyskland.

Formatera ja... det brukar vara olika, men jag antar att du har fått en skiva som det står recovery på, sätt i den skivan och starta om datorn med skivan i så brukar det skötas automatiskt med formateringen, kan hända att du får frågan "vill du starta datorn med skivan" då svarar du bara ja.

Kram

ansepanse sa...

mm, sådana där möten kan bli väldigt känslosamma, synd att de som har stugan nu inte sköter trädgården, det var som en granne till oss, de sålde och in flyttade andra som inte alls fortsatte att sköta om allt det vackra som fanns i den trädgården, det är ledsamt att se
det kinesiska ordspråket tycker jag om :)
kramar

Nett sa...

Då kan det hända att du har den backupfilen / recovery i dinj dator som skall brännas ut på skiva innan du kan formatera. Kram

Yvonne sa...

Vad flitig du har varit idag.Ha en bra kväll! Kram!

Yvonne sa...

Vad duktig du har varit idag.Du får ta ledigt imorgon .Kram!

Yvonne sa...

Ta du ledigt det kan man behöva ibland.. natti natti!