måndag 8 oktober 2012

Den Förlorade Symbolen av Dan Brown.


Nu har jag läst färdigt Dan Browns Den förlorade symbolen. Det är han som har skrivit Da Vinci-Koden och Änglar och demoner med flera böcker. Flera böcker är filmatiserade också. Vill du veta mer om Dan Brown kan du klicka HÄR och HÄR. Den första är från svenska Wikipedia och den andra är från den engelsk-språkiga varianten. Det står mer om honom där, men över-sättningen till svenska haltar.
Den här boken handlar om frimurare och mysterier. Alla ritualer, naturvetenskapliga fakta, konstverk, monument och historiska byggnader i romanen överensstämmer med verklig-heten.(Från inledningen av boken.)
Huvudpersonen är även den här gången Robert Langley som introducerades i Änglar och Demoner. I filmen spelades han av Tom Hanks. Filmen här ovan är en trailer för Änglar och Demoner.

Så ser du en trailer för Den förlorade symbolen, som har filmats också.
Boken är mycket välskriven och intressant. Man får inblick i frimurarna och deras riter. Redan i första början kommer Robert Langdon in i bilden och upptäcker en avskuren hand, som han kan se är hans väns, Peter Solomon, hand. Han känner nämligen igen ringen som sitter på en av fingrarna. 

Spänningen ökas av att hans syster, Katherine Solomon, också kommer in i bilden. Både hon och brodern är stora vetenskapsmän, som letar efter kunskap om symboler. Det gäller dock att hålla tungan rätt i munnen, när det gäller byggnader och gator i Washington. Boken utspelar sig huvudsakligen där. 

Eftersom jag ibland har haft svårigheter att somna om, när jag har vaknat på natten, så låg jag ofta och sträckläste boken. Det blev helt enkelt för svårt att lämna de spännande partierna. Helheten av boken är sådan att jag verkligen kan rekommendera den.

Dagens Citat: 

Att göra fel är den handlingskraftiges privilegium. 

Ingvar Kamprad.
♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥

Glöm inte min Reseblogg. Klicka på jordgloben så kommer du dit.
Tack för att du tittade in hos mej! Jag blir jätteglad om du skriver en kommentar! ♥ ♥ ♥

10 kommentarer:

Maria sa...

Jag är ingen större läsare av böcker hinner somna innan jag vet ordet av, sedan får jag börja om för då har ja glömt vad jag läst.
Det är fint med rosa blommor, också bra med Rosa bandet kampanjen.
Forskningspengar behövs för att kunna hjälpa många fler.
Ha de gott/kramen

Siita sa...

God morgon. Dom två första böckerna i den serien har jag här hemma om jag vill läsa. Sen har min kompis Anita resten. Men än har jag ingen läslust. Ha det gott. Kram

Aurora sa...

Den är bra. Liksom hans övriga böcker. Kram

Yvonne sa...

Morn på dej! Skönt att det inte var jag som höll dej vaken inatt..Jag är också vaken ibland på nätterna.jag läser i Ipaden.Jag håller inte med Kamprad!! Alla har vi privilegium att göra fel..Ha en bra dag!

ansepanse sa...

jag tycker om Dan Browns böcker :)
ha en bra dag
kramar

kaffehörnan sa...

Jag avgudar alla som kan läsa böcker, de är nog rogivande.
Jag läser aldrig böcker, jag bara läser och läser vet ej vad de handlar om haha. Ha en bra tisdag
kram

Yvonne sa...

Jag letar efter ett räcke.Jag läser riktiga böcker också.Ska börja med Henning Mankel Minnet av en smutsig ängel..Kramen!

Yvonne sa...

Jag tror inte att denna har filmats..Kram!

Yvonne sa...

Jag förklarade mej dåligt ...Jag menade Henning Mankels bok Minnet av en smutsig ängel,som jag ska börja läsa .Kram!

Augusta sa...

Jag har inte läst böckerna men sett två filmer med Tom Hanks i huvudrollen. Älskade båda filmerna. Stellan Skarsgård var med i en av filmerna. Man trodde ju att han var en av de goda men där hade man fel :)

Kram