söndag 24 november 2013

Fototriss del 240: Minne


Den här veckan ska vi skapa minne, enligt Fototrissbanners.

Det kan ju innebära så mycket. Men visst ska jag försöka komma på mina minnen, som jag faktiskt har många av. Jag är ju ingen ungdom längre.
Det här är en bild på Mamma, Pappa, Barn. Barnet är jag. Jag har såna minnen av mina föräldrar, som varande mycket kärleksfulla mot mej och mot varann. Där var jag inte så gammal, att jag har nåt minne av just det här tillfället.
Det här är Björnasäter, där jag fick tillbringa mina somrar under andra världskriget, några år senare, hos Tant Eja och Farbror Herbert, som blev som extraföräldrar åt mej. 

Vi bodde i Stockholm och barnen fick åka på koloni, för att undkomma krigsfaran, men jag hade turen att komma hit till byn Lerdala utanför Skövde. Där var det lugnt och skönt och minnena sköljer över mej. 

Jag var mest där för att kunna äta upp mej, för jag hade haft TBC i lungorna och hade matvägrat, så jag behövde god och nyttig mat. Det var ju en bondgård de hade, med kossor, hästar, höns och grisar.
Jag har ju så många minnen, men det här fotot måste jag ändå visa. Det är Mamma, Pappa, Barn här också. Det vill säga jag, vår äldste son och min man, som inte finns längre. Det är ju svart/vita foton allihop, men minnen är ju gamla och man fotade inte i färg då. Fotot är taget i byn Lerdala också, eftersom mina föräldrar hade köpt det här gamla soldattorpet, som sommarställe. Det  heter Såkerbo, men uttalas Såckebo.

Du kan se flera minnen HÄR också. Läs vad andra har visat av sina minnen.

Glöm inte min Reseblogg. Klicka HÄR så kommer du dit.

Tack för att du tittade in hos mej! Jag blir jätteglad om du skriver en kommentar! 
♥ ♥ ♥

10 kommentarer:

Fenixmonas sa...

Så fina minnen, det är så roligt med gamla kort! Kramiz

Siita sa...

God fm. Härliga gamla minnen med gamla foton. Kram o ha det gött.

ansepanse sa...

bitterljuva minnen, härliga bilder från den tid då alla bilder var svart-vita och på något vis finare än vad bilder är nu
kramar

Ama de casa sa...

Visst är det bra att nån lyckades uppfinna kameran så vi har kvar våra minnen.

Fin triss!

lottisen sa...

Vackert skrivet om vackra minnen! Fin blogg, jag tittar in igen!

Anonym sa...

Kul med en blick in i minnenas arkiv..
Du hinner ringa,,än är inte dagen över..Haé Kram.

jeanette sa...

Fina minnen från svunnen tid.

bibbi sa...

Jag blir ju rent nostalgisk när jag ser dina svartvita foton :)

Kramizar

Jah Hollis sa...

Fint att ha sådana minnesbilder från en svunnen tid bevarade.

Tomtan sa...

Fina minne du bjuder på!