fredag 1 november 2013

LANDSKRONA IDAG.

Vi kom faktiskt iväg till Landskrona idag. Sibbe kände sej bättre i knäet, men inte helt bra förstås. Så vi satt oss i bilen och for iväg. Vi sökte efter en parkeringsplats, men det fanns ingen i närheten av torget, utan vi fick ta en längs bak på parkeringen, så det blev låg väg att gå dit vi ville.
Det blev Wittings skor allra först, eftersom det var det troligaste stället att jag skulle kunna hitta några skor till mig. Mycket riktigt. Vi hittade ett par boots, som skulle kunna passa till både långbyxor och klänning eller kjol. De var med rätt låg klack, eftersom jag inte vågar satsa på högklackat, sen jag bröt ena foten för några år sen. Väldigt snygga, men jag kan inte visa dem, eftersom jag glömde att fota dom. Det kanske blir i morgon då.

Butiken ligger på Östergatan i Landskrona och de har en jättestor sortering i alla möjliga storlekar och sorter både till dam och till herr.
 Så gick vi till vårt favoritställe, som heter Gyllene Koppen. På sommaren sitter vi helst ute, men eftersom det inte är så varmt längre satt vi inne i stället. De har en gammaldags stil på möblerna och inredningen, så det känns väldigt trevligt. Du kan gå in på deras hemsida HÄR.
Jag tyckte att de här tavlorna var så fina, att jag kunde visa dom på närmare håll.
Så här ser det ut i serveringsdelen. Det finns färdiga mackor och en hel del olika kakor och annat gott. Sibbe sitter och väntar på kaffet och en skinkmacka och en chokadkaka. Jag väntade på likadana.
 På vårt bord stod det den här fina ljushållaren. Eftersom jag är hjärtoman, var jag ju tvungen att ta ett foto.
 Så blev det ett toabesök och här kan vi se de fina afrikanska elefanterna, som hon har prytt hemlighuset med.
Det stod även en gammal eldsläckare och en stor urna eller vad man kan kalla den här stora bringaren. 
På den ena väggen i själva lokalen stod det här receptet till kladdkaka. Jag gissar att det är tjejen som har ett annat trevligt företag, som heter Housing, som har gjort det. Hon är så duktig på att skriva vackra texter och så graverar hon i glas också. Housing ligger precis, när man går in i gränden till Gyllene koppen på Östergatan 8 i Landskrona. Hennes Hemsida kan du se HÄR. Hon har försäljning på nätet också, så du kan övertyga dej om att hon har fina saker till salu.
 När vi gick ut från Gyllene Koppen, såg jag den här stora spindeln, som blev kvar sen Halloweenfirandet i går. Se vad HD skrev om det idag.
Så gick vi vidare och så här har man skyltat i gränden, för mittemot Caféet, så finns  det en secondhandbutik också. Det är hyllan som hänger på sniskan, så det är inte jag som är onykter.
 Jag försökte ta ett foto på Housings skyltfönster, men det blev mest spegling från andra sidan gatan. Men man kan ju se lite av vad som skyltades i alla fall.

Så blev det till att åka hem igen och på vägen gick vi till ICA Maxi på Råå och handlade matvaror vad vi behövde.
Sibbe använde sej av ren oxfärs, när han lagade till den här goda middagen. Oxfärsbiff med tomater och smörfrästa champinjoner och purjolök. Det smakade jättegott efter utflykten.

Jag måste vara säga att jag inte på något sätt har blivit sponsrad av de butiker som jag har skrivit om idag. Vi har några favoriter till i Landskrona, men vi begav oss hemåt, för vi tyckte att det räckte med vad vi hade sett idag.

Dagens Citat från Facebook:

♥♥♥

Glöm inte min Reseblogg. Klicka HÄR så kommer du dit. Nytt inlägg om Barcelona

Tack för att du tittade in hos mej! Jag blir jätteglad om du skriver en kommentar! 
♥ ♥ ♥

8 kommentarer:

Siita sa...

God morgon. Det blev en trevlig tripp. Elefanterna på toa gilla jag. Jag är ju elefantnörd, har massor av dom här hemma. Kramar

Nett sa...

Vilken mysig dag och fikastället ser jättemysigt ut. Bra att köpa skor / stövlar utan klack, jag skulle själv inte kunna gå med klack idag även om jag skulle vilja, då jag är kort. Kram

JaanaM. sa...

Kul att du hittade ett par skor!

Fenixmonas sa...

Vilket mysigt ställe att fika på! Vi är nästan aldrig ute o fikar, det blir bara tid för sånt när vi har semester...Fast kanske vår tid också kommer en dag om vi får ha hälsan kvar. kramiz

ansepanse sa...

det blev en heldag i Landskrona då :) jag menar bara att ni hann med mycket, köpte du skorna alltså? jag förstod nog inte riktigt där
jättevackra tavlor, jag håller med dig
kramar

Ama de casa sa...

Vad bra att du hittade dina skor :-)

ansepanse sa...

Sv: då köpte du alltså skorna :) får vi se dem på bild någon dag kanske?
finns det att köpa färdiglagad rotmos också, det visste jag inte
kramar

Ma sa...

Verkar som om ni hann med mycket i Landskrona. Fikastället gillar jag och jag tror att skostället fanns det mycket av skor på. Så nog fanns det mycket. Synd bara att Ni fick gå så långt pga parkeringsproblem...