tisdag 24 januari 2012

Idag blir det recensioner av två böcker.

Idag tänkte jag berätta lite om ett par böcker jag har läst.
Den första är av Elizabeth George och heter Till Minnet av Edward. Ni som har läst eller sett Ondskan av Jan Guillou, kommer att känna igen er. För den här boken handlar om en internatskola i England.

Internatskolor är ju verkligen på tapeten just nu angående mobbing och andra hemskheter. Det är just så på den här skolan, men det är också en pojke, som hittas mördad och skändad på en kyrkogård. Thomas Lynley och Barbara Havers under-söker vad som har hänt på skolan och kommer underfund med en ondska som har dolts i åratal.

Elizabeth George är en av de mest framgångsrika av deckardrott-ningarna. Hon har skrivit massvis med böcker och flera av dem har blivit TV-serier.

Den andra boken jag läste var den som handlar om vår Konung. Den är skriven av Thomas Sjöberg och heter Den motvillige monarken Carl XVIGustaf. Den har ju kommit att bli en omtvistad bok och ingen kan väl vara okänslig för dess budskap. Man vill ju ta heder och ära av kungen och hela hans släkt.

Både han och Drottningen har ju varit i blåsväder på grund av sina förfäder också. Man påpekar att de skulle ha varit nazister och man får ju säga att det kan väl de inte rå för.

Boken handlar i den första delen mest om Kungens uppväxt och uppfostran. Han är ju den siste i en syskonskara på fyra flickor och fick ju ta över kronan istället för sin far, som omkom i en flygolycka. Då var kungen bara liten, född 1946 och sen fick han överta kronan efter sin Farfar redan 1973 bara 27 år gammal.

Man skriver om hans Mor Sibyllas Far Karl Edvard av Schsen-Coburg-Gotha och hans förmodade tillhörig-het till Nazisterna.

Så i andra halvan går man ut med Kungens "vänner" och deras framfart på krogar och klubbar. Den här delen blir man bara ledsen över, för man ägnar sej åt en otrolig smutskast-ning om att man ska ha varit med i kriminellas sällskap med mera.

Jag vill bara påpeka att jag själv är royalist och vill ha Kungen kvar, även om jag inte skulle bli speciellt ledsen över om Kronprinsessan Victoria skulle komma att ta över. 


  
Dagens Citat:
Många människor blir stressade av
att behöva skaffa mer pengar
för att ha råd att ta det lugnare.
Otto Ludwig.
*************************************************************** 

Glöm inte min Reseblogg. Klicka på jordgloben så kommer du dit.
Tack för att du tittade in hos mej! Jag blir jätteglad om du skriver en kommentar! ♥ ♥ ♥
 

10 kommentarer:

Fenixmonas sa...

Godmorgon! Jag gillar ju böcker och gjorde ett kap förra veckan. Köpte sex inbundna bocker för 150 kronor...På bokahandeln ligger dessa böcker på drygt 200 kronor styck! Kramiz

biggan sa...

jag gillar ju guillio han är bra, tyvärr läser jag inte så mycket böcker i dag. men läste mycket förr, ha det fint vännen kram biggan

Sand mellan tårna sa...

Elisabeth George har skrivit en del bra böcker. Guillous böcker orkar jag aldrig ta mig igenom. Tycker dom är så sega. Däremot skulle jag vilja se filmen Onskan.
Boken om kungen vill jag också läsa sen Zlatan står på min läsa lista.
God morgon!

Carina Sjölund sa...

Tack för tipset!
Jag har mina tre böcker av Stig Larsson att läsa. Nu börjar det att hända grejer mån du tro :)
Tycker du ska läsa dom, om du inte redan har gjort det vill säga? :)
Kramen min vän♥

trollmor sa...

Tack för lite boktips. Jag ska ta mig an Zlatans bok även fast jag inte gillar fotboll men hans historia kan var kul att läsa om.
Lite kuriosa, Min pappa fick besök av Kungens mor Sibilly när han var liten. Han och hans syskon fick godis då av henne. Min Farfars mamma hade jobbat på slottet nära kungafamiljen och dom kom då förbi för att hälsa på henne . Det var stort för dem alla.

attis sa...

Hej vännen. Vad bra att få lite boktips. Det här måste jag lägga på minnet. Ha det toppen.
Kramen

ansepanse sa...

tack för bokrescentionerna
dagens citat gillar jag skarpt
kramar

Nett sa...

De enda böcker jag vill ha just nu är virkböcker :) Hoppas att allt är bra med dig för övrigt. Kram

ansepanse sa...

Sv: glömde säga att din nya header är superfin :)
om boken om kungen kan jag ju säga att själv historian som är om honom och hans familj, det skulle jag tycka var intressant :)
kramar och en fin kväll till dig

Agneta sa...

Elisabth Georges böcker är jag en stor läsare av, tycker att hon skriver mkt bra.
Boken om kungen har jag inte läst, kanske borde nu när jag tragglat mig igenom både Partik Sjöberg och Zlatan som varit de böcker många pratat om.