måndag 2 januari 2012

Tillbakablick till Nyårsdagen 1848. Ur Calles dagbok.


Den 1 Januarii (1848)


Ett år har flytt, ett nytt inträder det 1848de efter Vår Herres Jesu Christii Födelse. Må lycka och framgång öfverallt följa i dess spår.

Der råder en sed kring hela Sverige, och kanske äfven i flera länder, att gå kring till alla bekanta och önska, såsom det heter ”Godt, nytt år”. Många anse denna sed narraktig, andra åter icke narraktig.

Jag för min lilla person är af de förres tankar. Ty hvad tjenar allt detta fjesk till, ett godt, nytt år kommer nog, ifall det är vår Herres vilja, vår önskan förutan. Men efter nu den dumma seden rår, så måste det så vara.

De icke fleste, men klokaste hålla sig vanligtvis hemma. Men det finnas åter de, som anse det narraktigt, men dock äro tvungne, såsom t.ex. Embetsmänner, som skola upvakta Landshöfdingen, Biskopen och hvad de allesamman heta. Andra åter skicka visitkort i stället att gå sjelfve.

Men tyvärr, de flesta, springa iväg likt galningar och önska. De spöka ut i de grannaste kläder, men Gud vet hvad derunder döljes.

Nog af, hela stan hvimlade af sådana narrar. Allt detta midt under Gudstjensten. På eftermiddagen sysselsatte jag mig med än att läsa än att leka m.m. På förmiddagen yrade och snögade det litet. På eftermiddagen upphörde detta.

Ovanstående är skrivet av min Farfars Farbror 14 år gammal, den samme, som skrev så fint om julaftonsfirandet. Jag kunde inte undanhålla er detta heller. Så gick det alltså till i mitten på 1800-talet i Visby.

Dagens Citat:
Om en svart katt korsar din väg
betyder det att djuret är på väg någonstans.
Groucho Marx.
**********************************************************************

Glöm inte min Reseblogg. Klicka på jordgloben så kommer du dit.
Tack för att du tittade in hos mej! Jag blir jätteglad om du skriver en kommentar! ♥ ♥ ♥

7 kommentarer:

Margit sa...

Intressant att läsa!!! Inte precis som vi firar NYÅR nuförtiden!!!
Kram!!!

Fenixmonas sa...

Så klok...visst blir det nytt år oavsett...och dessvärre blir året som det blir också oavsett vad vi gör! Kramiz!

Siita sa...

God morgon. Intressant att läsa hur dom gjorde förr. Så är det inte idag. Kramar

Sand mellan tårna sa...

Skillnad mot idag! Kul läsning.
God morgon!

biggan sa...

roligt läsa om det, inte som i dag precis, ha det fint vännen kram biggan

Nett sa...

Trevlig läsning :) En del har ju förändrats en hel del sedan dess. Kram

Veiken sa...

En underbar gammaldags svenska. Tack för att vi får läsa! Kramar